Κατά τη σημερινή Κυριακή, αγαπητοί μου φίλοι, τιμάμε τους 318 θεοφόρους Πατέρες που συγκρότησαν την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο στην Νίκαια της Βιθυνίας το έτος 325, για να καταπολεμήσουν την πλάνη του Αρείου και να διασαλπίσουν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Θεός αληθινός, ομοούσιος με τον Πατέρα. Η σημερινή Αποστολική περικοπή προέρχεται από τις Πράξεις των Αποστόλων και περιλαμβάνει τη θαυμάσια ομιλία του Αποστόλου Παύλου προς τους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας της Εφέσου. Ο Απόστολος τους επισημαίνει ότι η θέση τους είναι ιερή, η ευθύνη τους μεγάλη, διότι ο Κύριος «την εκκλησίαν περιεποιήσατο δια του ιδίου αίματος» (ΠΡΑΞ. 20, 28). Δηλαδή τους πιστούς, που αποτελούν την Εκκλησία, τους έσωσε προσφέροντας αντίτιμο άπειρης αξίας, το ίδιο το Αίμα Του. Με αφορμή τον λόγο αυτό, θα δούμε σήμερα ότι το Αίμα της θυσίας του Κυρίου αποτελεί το θεμέλιο της Εκκλησίας και ότι χαρίζει τη σωτηρία στους πιστούς.
Κυριακή 1 Ιουνίου 2025
« ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ »
Η Εκκλησία είναι κτήμα του Κυρίου Ιησού
Χριστού. Ενώ Εκείνος, ο πάνσοφος Δημιουργός, έπλασε όλη την υλική κτίση –το
φως, το στερέωμα, τα αστέρια, τη γη, τη θάλασσα, τα αμέτρητα είδη των ζώων και
των φυτών– και έδωσε ζωή σε αυτήν με ένα μόνο πρόσταγμά Του, για τη θεμελίωση
της Εκκλησίας έκανε κάτι ασυγκρίτως περισσότερο: θυσίασε τον εαυτό Του.
Προσέφερε το Αίμα της σταυρικής Του θυσίας. Έγινε ο Θεός άνθρωπος και
θανατώθηκε με μαρτύριο ιδιαιτέρως οδυνηρό και ταπεινωτικό, το μαρτύριο του
Σταυρού. Η Εκκλησία είναι πολύτιμη γιατί μέσω αυτής σωζόμαστε και αποκτάμε την
αιώνια ζωή. Έχει απείρως μεγαλύτερη αξία από ολόκληρη την υλική δημιουργία! Δεν
υπάρχει κάτι ανώτερο από την Εκκλησία του Χριστού. Ο άνθρωπος μπαίνει στην
Εκκλησία άγριος και αν αγωνισθεί βγαίνει άγιος. Ενώνεται με τον Θεάνθρωπο
Χριστό και ζει μαζί Του αιωνίως.
Η Εκκλησία δεν είναι κατασκεύασμα κάποιων ιερέων,
όπως εμπαικτικά κατηγορούν οι εχθροί της. Ούτε περιλαμβάνει μόνο τα πρόσωπα που
τη διοικούν. Ούτε ακόμη έχει ξερούς τύπους και παρωχημένες ιδέες, όπως
ισχυρίζονται κάποιοι. Είναι θεοσύστατη η Εκκλησία. Την ίδρυσε ο Ιησούς Χριστός
προσφέροντας το πάντιμο Αίμα Του. Αυτό είναι το θεμέλιο, η ζωή της Εκκλησίας:
το Αίμα του Κυρίου Ιησού Χριστού. Μέσα στον ιερό χώρο της Εκκλησίας λαμβάνουμε
οι πιστοί την αιώνια σωτηρία. Μας την εξασφαλίζει το Σώμα και το Αίμα του
Χριστού. «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα έχει ζωήν αιώνιον, και
εγώ αναστήσω αυτόν εν τη εσχάτη ημέρα» (ΙΩΑΝ. 6, 54). Όποιος μεταλαμβάνει το
Σώμα και το Αίμα του Χριστού δια του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, έχει ήδη
από τώρα την αιώνια ζωή. Μέσα στην Εκκλησία η αιώνια ζωή δεν είναι απλώς μια
μακρινή προσδοκία, αλλά μια πραγματοποιημένη επαγγελία του Κυρίου.
Έλεγε ο π. Μιχαήλ Καρδαμάκης, μεγάλος
θεολόγος των ημερών μας, «Το μυστήριο της Ευχαριστίας είναι τα Άγια των Αγίων
της Ορθοδοξίας. Χωρίς αυτό όχι μόνο η λειτουργική της λατρεία εκπίπτει σε
μαγική τελετή και αόριστη θρησκευτική εκδήλωση, αλλά και η εκκλησιαστική της
ζωή και διακονία χάνουν το κέντρο και το τέλος τους και εκφυλίζονται σε απλά
συμβαίνοντα, πάνω στην ανθρώπινη και κοινωνική επιφάνεια, σε ιδεολογικούς και
πολιτιστικούς σχεδιασμούς… Η Ευχαριστία είναι το μυστήριο της Εκκλησίας και με
αυτή την έννοια είναι το μυστήριο των μυστηρίων. Δεν υπάρχει πλευρά της
υποστάσεως ούτε στοιχείο της πίστεως της Εκκλησίας, που να μην έχει άμεση ή έμμεση
αναφορά στην Ευχαριστία. Όλη η ζωή και το έργο της απορρέουν από την Ευχαριστία
και καταλήγουν στην Ευχαριστία». (Ορθόδοξη Πνευματικότητα, σελίδες 189-190).
Υπάρχει μια αρχαία παράδοση, που λέει ότι
το αίμα του πελεκάνου έχει την ιδιότητα να θεραπεύει το δηλητήριο του φιδιού.
Γι’ αυτό ο πελεκάνος, όταν τα μικρά του έχουν δαγκωθεί από φίδι, σχίζει με το
ράμφος του την πλευρά του, ποτίζει με το αίμα του τα νεογνά του και τα σώζει. Αντίστοιχα
και ο Κύριος με το θεϊκό Του Αίμα, που απέρρευσε από τη σταυρική Του θυσία,
ζωογονεί και σώζει τους πιστούς που πληγώθηκαν από το δηλητήριο της αμαρτίας,
όπως ψάλλουμε στα εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής: «Ώσπερ πελεκάν, τετρωμένος
την πλευράν σου Λόγε, σους θανόντας παίδας εζώωσας, επιστάξας ζωτικούς αυτοίς
κρουνούς». Ο Χριστός με το Άχραντο Σώμα Του και το Τίμιο Αίμα Του μας σώζει από
την αμαρτία και μας οδηγεί και πάλι στο αρχέγονο κάλλος. Μέσα από τη θεία
Ευχαριστία γινόμαστε σύσσωμοι και σύναιμοι Χριστού. Ενωνόμαστε με τον
Αναστημένο Χριστό.
Αγαπητοί μου φίλοι, ας ανταποκρινόμαστε,
λοιπόν, στο κάλεσμα του Κυρίου: «Λάβετε φάγετε… Πίετε εξ αυτού πάντες…». Το
Αίμα του Χριστού, που αποτελεί το θεμέλιο της Εκκλησίας, ας είναι το κέντρο της
ζωής μας. Ας προσερχόμαστε να μεταλάβουμε οι Χριστιανοί, έχοντας κάνει πάντοτε
την κατάλληλη προετοιμασία. Χρειάζεται να παλέψουμε με τα πάθη μας, να
μετανοήσουμε για τις αμαρτίες μας και να λάβουμε την ευλογία του Πνευματικού
μας στο Μυστήριο της Εξομολόγησης, προκειμένου να προσέλθουμε στη θεία
Κοινωνία. Πολλοί εξαντλούν την προετοιμασία τους για τη θεία Κοινωνία μόνο στο
θέμα της νηστείας και αφήνουν σημαντικά αμαρτήματα ανεξομολόγητα. Μόνο σωστά
προετοιμασμένοι ο Άπειρος Θεός μας χαρίζει την αιώνια σωτηρία. Τότε κοινωνάμε
«Σώμα και Αίμα Χριστού, εις άφεσιν αμαρτιών και εις ζωήν αιώνιον».
Με
αγάπη Χριστού,
π.
Βασίλειος.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου