Η
σημερινή Κυριακή, αγαπητοί μου φίλοι, ονομάζεται Κυριακή του Σπορέως εξαιτίας
της Ευαγγελικής περικοπής της θείας Λειτουργίας. Είναι αφιερωμένη στους
θεοφόρους Πατέρες που συγκρότησαν την Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο στην Νίκαια της
Βιθυνίας το έτος 787 μ.Χ., για να αντιμετωπίσουν την αίρεση της Εικονομαχίας
που ταλαιπωρούσε την Εκκλησία για αρκετά χρόνια. Η σημερινή Αποστολική περικοπή
αναγινώσκεται προς τιμήν των θεοφόρων Πατέρων. Ο Απόστολος Παύλος απευθύνεται
στον μαθητή του Τίτο και μεταξύ άλλων του γράφει μια πολύ σύντομη και
περιεκτική φράση: «Πιστός ο λόγος» (ΤΙΤ. 3, 8). Δηλαδή, το κήρυγμά μου είναι
αξιόπιστο. Όλα όσα σου έγραψα νωρίτερα, είναι αναμφίβολες αλήθειες της πίστης. Ας
δούμε λοιπόν με την αφορμή αυτή, ποιο είναι το περιεχόμενο του κηρύγματος αυτού
και ποια είναι η ευθύνη μας απέναντί του.
Ποιο είναι το περιεχόμενο του κηρύγματος
του Αποστόλου; Είναι όσα έχει αναφέρει νωρίτερα στην επιστολή του, και
συγκεκριμένα ότι ο Θεός μας χάρισε τη σωτηρία όχι εξαιτίας της αρετής μας, αλλά
από το πλούσιο έλεός Του, το οποίο μας πρόσφερε δια του Ιησού Χριστού του
Σωτήρα μας. Από την άπειρη αγάπη Του ο Κύριος Ιησούς Χριστός έγινε άνθρωπος και
μας πρόσφερε την Χάρη Του, με την οποία μας εξαγιάζει και μας ανακαινίζει. Ο
Ιησούς Χριστός γεννήθηκε ως άνθρωπος, έλαβε δούλου μορφή και υπακούοντας στο
θέλημα του Ουράνιου Πατέρα, οδηγήθηκε στον σταυρικό θάνατο για τη δική μας
σωτηρία. Με τον θάνατο και την Ανάστασή Του νίκησε την εξουσία του σκότους και
έτσι αυτός που πιστεύει σε Εκείνον λαμβάνει αιώνια ζωή και σώζεται από την
αιώνια κόλαση. Ο Ιησούς Χριστός θα μας καταστήσει κληρονόμους και της αιώνιας
ζωής.
Η απολύτως αξιόπιστη αυτή αλήθεια είναι το
μυστήριο της θείας Οικονομίας, όπως ονομάζεται στην Εκκλησία μας. Την ίδια αυτή
αλήθεια υπογραμμίζει και σε άλλη επιστολή του ο Απόστολος Παύλος: «Πιστός ο
λόγος και πάσης αποδοχής άξιος, ότι Χριστός Ιησούς ήλθεν εις τον κόσμον
αμαρτωλούς σώσαι» (Α΄ ΤΙΜ. 1, 15). Δηλαδή, « Σε αυτά τα λόγια που θα πω μπορεί
να στηριχθεί κανείς και πρέπει όλοι να τα δεχθούν: Ο Ιησούς Χριστός ήλθε στον
κόσμο για να σώσει τους αμαρτωλούς» (Α΄ ΤΙΜ. 1, 15). Όποιος πιστεύει σε Εκείνον
και λαμβάνει την Χάρη Του δια της Εκκλησίας, γίνεται νέος άνθρωπος,
αναγεννάται. Έχει δε προορισμό να απολαύσει την αιώνια ζωή κοντά στον Κύριο· να
ζει μέσα στην αιώνια χαρά της Βασιλείας Του. Αυτό είναι το μυστήριο της
σωτηρίας του ανθρώπου. Αυτή είναι η πιο αναμφίβολη αλήθεια στον κόσμο αυτό. Όλα
τα άλλα είναι ματαιότητες και ψευδαισθήσεις.
Ποια είναι όμως η ευθύνη μας απέναντι στην
αλήθεια της πίστης μας; Είναι η ομολογία. Αυτό συνιστά στον Τίτο ο θεόπνευστος
Απόστολος, λέγοντας «περί τούτων βούλομαί σε διαβεβαιούσθαι» (ΤΙΤ. 3, 8)
Δηλαδή, θέλω να μιλάς για την αλήθεια του Ευαγγελίου με βεβαιότητα και κύρος. Ο
Τίτος βέβαια, ως επίσκοπος της Κρήτης, είχε την ευθύνη να διατυπώνει την
αλήθεια της πίστης και να λυτρώνει από το σκοτάδι της άγνοιας και της πλάνης
τους ανθρώπους. Αντίστοιχη ευθύνη έχουν και σήμερα οι επίσκοποι, οι ιερείς, οι
θεολόγοι και οι κατηχητές, να διατυπώνουν δηλαδή με παρρησία την αλήθεια, χωρίς
να υπολογίζουν το κόστος και τις συνέπειες. Ιδιαίτερα μάλιστα στην εποχή μας,
που η διδασκαλία του Ευαγγελίου περιφρονείται ως ανούσια, χλευάζεται ως
αναχρονιστική, εμπαίζεται ως παρωχημένη ιδεολογία. Όλοι όσοι ασχολούνται με τη
διδασκαλία του Ευαγγελίου έχουν τεράστια ευθύνη απέναντι στον Θεό.
Παράλληλα όμως και όλο το σώμα της
Εκκλησίας, όλοι οι πιστοί έχουμε την ευθύνη να ομολογούμε την αλήθεια του
Χριστού στους ανθρώπους που μας
περιβάλλουν. Να ομολογούμε και με τα λόγια μας, όταν μας δίνεται η ευκαιρία,
ότι «ουκ έστιν εν άλλω ουδενί η σωτηρία» (ΠΡΑΞ. 4, 12). Μόνο δια του Χριστού
και του Ευαγγελίου Του σώζεται ο άνθρωπος. Να εκφράζουμε επιπλέον την αλήθεια
αυτή με τη ζωή μας, «όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα ημών
τον εν τοις ουρανοίς» (ΜΑΤΘ. 5, 16), κατά την προτροπή του Κυρίου. Δηλαδή, να
βλέπουν τα καλά έργα μας οι εκτός της Εκκλησίας άνθρωποι και να δοξάζουν το
όνομα του Κυρίου. Όλη η αναστροφή μας να είναι μια θαρρετή ομολογία, ότι η μόνη
σωτηρία του κόσμου είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός. Είναι χρέος όλων μας να
εκφράζουμε παντού αυτή τη σωτήρια
ομολογία.
Αγαπητοί μου φίλοι, αυτή την ομολογία της
αλήθειας της πίστης μας εξέφραζαν με παρρησία οι θεοφόροι Πατέρες της Ζ΄
Οικουμενικής Συνόδου, τους οποίους τιμάμε σήμερα. Επιτέλεσαν έργο ποιμαντικό,
καλλιέργησαν τους πιστούς διδάσκοντας τη μόνη αλήθεια με τους φωτισμένους
λόγους τους· όταν δε τους κάλεσε η Εκκλησία, έδωσαν μάχη για την προάσπιση της
αλήθειας, κάποιοι από αυτούς θυσιάζοντας και τη ζωή τους ακόμη. Παρέδωσαν έτσι
καθαρή και ανόθευτη την ορθή πίστη στην Εκκλησία μας. Άραγε στη σημερινή εποχή
εμείς οι Χριστιανοί θα παραδώσουμε ανόθευτη την πίστη μας στις επόμενες γενιές;
Ή θα κάνουμε συγκαταβάσεις στα θέματα πίστης και θα τις οδηγήσουμε στον
Χριστιανικό Οικουμενισμό και στον Διαθρησκειακό Συγκρητισμό; Ας δοξάζουμε τον
Θεό που μας αποκάλυψε την αλήθεια του Ευαγγελίου Του κι ας ομολογούμε την
αλήθεια αυτή με τη ζωή και τα λόγια μας.
Με
αγάπη Χριστού,
π.
Βασίλειος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου