Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019

« ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΛΟΥΚΑ »


Το σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα, αγαπητοί μου φίλοι, είναι παρμένο από την προς Γαλάτας επιστολή του Αποστόλου Παύλου. Η επιστολή αυτή απευθύνεται προς τις Εκκλησίες της Γαλατίας, η οποία ήταν περιοχή της κεντρικής Μικράς Ασίας. Κατά τις περιοδείες του ο Απόστολος Παύλος επισκέφθηκε δύο φορές την Γαλατία. Μερικά χρόνια μετά την ίδρυση των τοπικών Εκκλησιών στην Γαλατία εμφανίσθηκαν κάποιοι που διαστρέβλωναν το Ευαγγέλιο του Χριστού. Πρόκειται για Ιουδαιοχριστιανούς, οι οποίοι επέβαλλαν στα μέλη της Εκκλησίας την περιτομή και την τήρηση του Μωσαϊκού νόμου. Προσπαθούσαν να μειώσουν το κύρος του Αποστόλου Παύλου, λέγοντας πως δεν ήταν της ίδιας αξίας των δώδεκα Αποστόλων. Τον κατηγορούσαν, ότι ήθελε την αποδέσμευση από τον Μωσαϊκό νόμο για να είναι αρεστός στους εξ εθνών Χριστιανούς.
Στην προς Γαλάτας επιστολή εκθέτει ο Παύλος το «ευαγγέλιό» του, το οποίο συνίσταται στην ελευθερία από τον Μωσαϊκό νόμο που την προσφέρει ο Χριστός και στη δικαίωση του ανθρώπου δια της πίστης. Η έκθεση του «ευαγγελίου» αυτού έχει τόνο πολεμικό. Δεν γράφει ο Παύλος για να εκθέσει ήρεμα και συστηματικά τη διδασκαλία του, αλλά για να αντιμετωπίσει την κατάσταση που δημιουργήθηκε στις Εκκλησίες της Γαλατίας. Στην επιστολή αυτή ο Παύλος μας δίνει αυτοβιογραφικές πληροφορίες και εκφράζει τη συνείδηση, που είχε για το Αποστολικό του αξίωμα και τη σχέση του με τους δώδεκα Αποστόλους. Υπογραμμίζει ότι δεν έγινε Απόστολος από ανθρώπους, αλλά από τον Ιησού Χριστό και τον Θεό Πατέρα. Εκφράζει έντονα την έκπληξή του για το ότι οι Χριστιανοί της Γαλατίας παρασύρονται τόσο εύκολα από αυτούς που κηρύττουν άλλο ευαγγέλιο από αυτό που τους κήρυξε ο ίδιος και που είναι το Ευαγγέλιο  του Χριστού.
Για να εξάρει ο Απόστολος Παύλος το γεγονός ότι το Ευαγγέλιο που κηρύττει το έλαβε όχι από ανθρώπινη αυθεντία αλλά «δι’ αποκαλύψεως Ιησού Χριστού» (ΓΑΛ. 1, 12), προβαίνει σε μία αναδρομή αυτοβιογραφική, από την οποία φαίνεται ότι τον πρώην διώκτη της Εκκλησίας η χάρη του Θεού τον μετέβαλε σε Ευαγγελιστή των εθνών. Τους λέει λοιπόν: «Ασφαλώς έχετε ακούσει για τη διαγωγή μου όσον καιρό ανήκα στην Ιουδαϊκή θρησκεία, ότι καταδίωκα με πάθος την Εκκλησία του Θεού και προσπαθούσα να την εξαφανίσω. Και πρόκοβα  στον Ιουδαϊσμό πιο πολύ από πολλούς συνομήλικους συμπατριώτες μου,  γιατί είχα μεγαλύτερο ζήλο για τις προγονικές μου παραδόσεις. Ο Θεός όμως με είχε ξεχωρίσει από την κοιλιά της μητέρας μου και η χάρη του με είχε καλέσει να Τον υπηρετήσω» (ΓΑΛ. 1, 13-15). Και συνεχίζει πιο κάτω τη διήγηση της προσωπικής του πορείας.
Λέει στους Γαλάτες: «Όταν, λοιπόν, ευδόκησε (ο Θεός) να μου αποκαλύψει τον Υιό Του για να φέρω στους εθνικούς το χαρμόσυνο μήνυμα γι’ αυτόν, δεν στηρίχθηκα σε ανθρώπινες δυνάμεις. Ούτε ανέβηκα στα Ιεροσόλυμα να δω εκείνους που ήταν Απόστολοι πριν από εμένα, αλλά έφυγα στην Αραβία, και ύστερα ξαναγύρισα στην Δαμασκό» (ΓΑΛ. 1, 16-17). Δεν πηγαίνει, λοιπόν, αμέσως μετά τη μεταστροφή του στα Ιεροσόλυμα, στο κέντρο της ζωής και ιεραποστολικής δράσης της Εκκλησίας, αλλά ύστερα από τρία χρόνια, για να γνωρίσει από κοντά τον Πέτρο και τον Ιάκωβο τον αδελφό του Κυρίου, χωρίς να συναντήσει άλλους Αποστόλους. Μάλιστα έμεινε κοντά στον Απόστολο Πέτρο δεκαπέντε ημέρες. Έτσι το Αποστολικό του αξίωμα, θέλει να πει, προέρχεται απευθείας από τη χάρη του Θεού και όχι από κάποια ανθρώπινη Εκκλησιαστική αυθεντία.
Ο Απόστολος Παύλος με την επιστολή του αυτή θέλει να βοηθήσει τους Γαλάτες να βγουν από την πλάνη που τους παρασύρει μία ομάδα Ιουδαιοχριστιανών. Γι’ αυτό και προβαίνει σε αυτή την αυτοβιογραφική αναδρομή. Θέλει να τους πείσει πως ο ίδιος είναι γνήσιος Απόστολος του Ιησού Χριστού. Γιατί έτσι θα αποδεχθούν καλύτερα το Ευαγγέλιο του Χριστού. Δεν θα έχουν αμφιβολίες για τα λεγόμενά του. Η κατάσταση στην Γαλατία δεν ήταν η καλύτερη για τον Απόστολο Παύλο. Γι’ αυτό και ο Απόστολος δυσκολεύεται και αναγκάζεται να εξομολογηθεί σε αυτούς όλη την πορεία του. Εξομολογείται πως από διώκτης της Εκκλησίας του Χριστού, έγινε Απόστολος και κήρυκας του Ευαγγελίου του. Σίγουρα στους Ιουδαιοχριστιανικούς κύκλους δεν άρεσε αυτή η ταπείνωση του Αποστόλου Παύλου, γιατί τους έθιγε τον εγωϊσμό τους. Αυτοί ήθελαν να επιβάλουν τις απόψεις τους.
Αγαπητοί μου φίλοι, πέρα από τα ιστορικά γεγονότα που αντλούμε από τη σημερινή Αποστολική περικοπή, διδασκόμαστε και από την πορεία του Αποστόλου Παύλου. Ο Παύλος ήταν ένας διώκτης της Εκκλησίας και όμως έγινε Απόστολος και κήρυκας του Ευαγγελίου του Χριστού. Έτσι κι εμείς, οι σημερινοί Χριστιανοί, μπορούμε να ξυπνήσουμε από τον πνευματικό λήθαργο που έχουμε περιέλθει και να αρχίσουμε τον αγώνα μας εναντίον των παθών μας. Να συμμετέχουμε στα Μυστήρια της Εκκλησίας, γιατί μόνο έτσι θα μπορέσουμε να σωθούμε. Ένα άλλο δίδαγμα που παίρνουμε από τον σημερινό Απόστολο είναι, ότι δεν πρέπει να κατακρίνουμε τους ανθρώπους που βρίσκονται μακριά από την Εκκλησία. Γιατί αυτοί, όπως τον Απόστολο Παύλο, μπορούν να μετανοήσουν και να γίνουν καλύτεροι από κάθε Χριστιανό. Γι’ αυτό ας κοιτάμε τι μπορούμε να αλλάξουμε στον εαυτό μας και όχι να ασχολούμαστε με τους άλλους.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.


2 σχόλια: