Κυριακή 3 Ιουνίου 2012

« ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ »

Τόσο το Ευαγγελικό όσο και το Αποστολικό ανάγνωσμα της σημερινής Κυριακής της Πεντηκοστής, αγαπητοί μου φίλοι, αναφέρεται στο Άγιο Πνεύμα, το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Και το κάνει αυτό η Αγία μας Εκκλησία γιατί το Άγιο Πνεύμα είναι ο πρωτοστάτης αυτής της εορτής. Η κάθοδός Του στον κόσμο την ευλογημένη εκείνη ημέρα της Πεντηκοστής, στο υπερώο των Ιεροσολύμων, σήμανε μια νέα εποχή για την πορεία του κόσμου και την ιστορία της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους. Το Άγιο Πνεύμα θα έπαιρναν, μετά την Πεντηκοστή, όσοι θα πίστευαν στον Χριστό. Το Άγιο Πνεύμα έρχεται να ολοκληρώσει την αναγέννηση του ανθρώπου εν Χριστώ, να συμπαρασταθεί στην επιστροφή και στην άνοδό του στην αξία του πρώτου ανθρώπου. Με την δύναμη του Αγίου Πνεύματος ο άνθρωπος επανέρχεται στην προπτωτική κατάσταση και αποθεώνεται.
Το Άγιο Πνεύμα δεν είναι κάποια απρόσωπη δύναμη του Θεού, όπως βλάσφημα δίδασκαν και διδάσκουν οι ανά τους αιώνες πνευματομάχοι αιρετικοί. Είναι, όπως είπαμε, το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, Θεός αληθινός, διότι μετέχει της Θείας Ουσίας ισότιμα με τον Πατέρα και τον Υιό. Είναι επίσης Πρόσωπο αληθινό, προσωπικότητα ενσυνείδητη, έχοντας τη δική Του υποστατική ιδιότητα, η οποία Τον καθιστά ξεχωριστή και μοναδική προσωπικότητα, χωρίς να συγχέεται με τα άλλα Πρόσωπα της Θεότητας. Σύμφωνα με την δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας μας, το υποστατικό ιδίωμα του Παρακλήτου, είναι η αΐδια εκπόρευσή Του από τον Πατέρα. Κάθε Πρόσωπο μέσα στην Αγία Τριάδα έχει την θέση Του. Η Αγία Τριάδα είναι μία Ουσία με τρεις Υποστάσεις. Είναι ένας Θεός και όχι τρεις.
« Αν η ορθόδοξη πνευματικότητα δε νοείται χωρίς τη σωτηρία του ανθρώπου εν Χριστώ, η δυναμική τελείωση αυτής της σωτηρίας δε νοείται χωρίς το Άγιο Πνεύμα », μας λέει ο πατήρ Μιχαήλ Καρδαμάκης (Ορθόδοξη Πνευματικότητα, σελίδα 125). Το Άγιο Πνεύμα μετέχει και τελειώνει το οικονομικό έργο της Αγίας Τριάδος, που ο Υιός πραγματοποιεί μέσα στο χρόνο. Μετά την Ανάληψη του Κυρίου, το Άγιο Πνεύμα βρίσκεται ανάμεσά μας. Βρίσκεται μέσα στην Εκκλησία και στα Μυστήριά Της. Βρίσκεται στις προσευχές μας, όταν Το επικαλούμαστε.   «Βασιλεύ Ουράνιε, Παράκλητε, το Πνεύμα της αληθείας…». Χωρίς το Άγιο Πνεύμα δεν μπορούμε να σωθούμε. Χωρίς το Άγιο Πνεύμα είμαστε ξένοι και μακριά από τον Θεό. Όσο απομακρυνόμαστε από το Άγιο Πνεύμα, τόσο οδηγούμαστε στην υποδούλωση των παθών, στον πνευματικό θάνατο και τελικά στην προσωπική μας κόλαση.
Οι προσευχές μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, που σχετίζονται άμεσα με το Άγιο Πνεύμα, στηρίζονται πάνω στην πίστη για την προσωπικότητα και τη σωτηριώδη παρουσία Του. Η προσευχή των πιστών, είναι μια κραυγή που καλεί το Άγιο Πνεύμα και εισακούεται πάντοτε. Οι λόγοι των ορθόδοξων προσευχών, που απευθύνονται στο Άγιο Πνεύμα, εκφράζουν μια θαυμαστή προσωπική οικειότητα του προσευχόμενου μαζί Του. Ο προσευχόμενος άνθρωπος φωτίζεται από το Άγιο Πνεύμα και πράττει τα πάντα σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Σαν Χριστιανοί οφείλουμε να επικαλούμαστε καθημερινά τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος, γιατί μόνο έτσι μπορεί να μεταμορφωθούν τα πάθη και οι αμαρτίες μας. Αν σήμερα ο κόσμος βρίσκεται σε αυτή την απελπιστική κατάσταση είναι γιατί δεν προσεύχεται και δεν επικαλείται τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος.
Το Άγιο Πνεύμα είναι επίσης η ενεργητική δύναμη όλων των Μυστηρίων κι όλων των λατρευτικών πράξεων της Εκκλησίας. Η επίκληση που απευθύνεται προσωπικά στο Άγιο Πνεύμα είναι η αφετηρία κάθε λειτουργικής πράξης στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Τα Μυστήρια και ειδικά το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, κορυφώνεται με την επίκληση του Αγίου Πνεύματος. Με τον τρόπο αυτό οι πιστοί φωτίζονται και μεταμορφώνονται. Γίνονται άλλοι άνθρωποι. Αν πλησιάσουμε ανθρώπους, που έχουν φωτισθεί από το Άγιο Πνεύμα, θα καταλάβουμε αυτή την διαφορά. Είναι άνθρωποι ήρεμοι, γαλήνιοι, ειρηνικοί και φωτισμένοι. Αν κοιτάξουμε γύρω μας, στη σημερινή εποχή, θα δούμε ακριβώς το αντίθετο. Θα δούμε ανθρώπους σκυθρωπούς, ταραγμένους, αγέλαστους και σκοτεινούς. Αυτό συμβαίνει γιατί έχουν απομακρυνθεί από τον Θεό και την προσευχή.
Αγαπητοί μου φίλοι, η σημερινή Κυριακή της Πεντηκοστής, ας γίνει η αφορμή για να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς και να γίνουμε αληθινοί Χριστιανοί. Ας παρακαλέσουμε την Αγία Τριάδα να μας στηρίζει και να μας δυναμώνει στην δύσκολη πορεία της ζωής μας. Ας παρακαλέσουμε το Άγιο Πνεύμα να μας φωτίζει και να φωτίσει και όλους εκείνους που κρατούν την τύχη της αγιασμένης χώρας μας στα χέρια τους. Η σημερινή εορτή να γίνει η αφορμή για εντονότερο πνευματικό αγώνα. Μόνο έτσι θα μπορούμε να ελπίζουμε σε κάτι καλύτερο. Αν ακολουθήσουμε άλλους δρόμους, θα οδηγηθούμε σε φοβερά αδιέξοδα, τα οποία θα μας βασανίζουν και θα μας ταλαιπωρούν. Ας παρακαλέσουμε λοιπόν το Άγιο Πνεύμα, μαζί με τον Άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο, « Ελθέ το φως το αληθινόν, ελθέ η αιώνιος ζωή, ελθέ το αποκεκρυμμένον μυστήριον » ( Sources Chretiennes, No 156,  σελ. 150 ) στην επίγεια πορεία μας.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου