Κυριακή 9 Μαρτίου 2014

« ΚΥΡΙΑΚΗ Α΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ, ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ »


Η σημερινή πρώτη Κυριακή της Τεσσαρακοστής, αγαπητοί μου φίλοι, ονομάζεται και Κυριακή της Ορθοδοξίας. Η Εκκλησία όρισε αυτή την Κυριακή να θυμόμαστε το γεγονός της αναστήλωσης των ιερών εικόνων. Στα τέλη του 7ου και στις αρχές του 8ου αιώνα μ.Χ. εμφανίσθηκαν στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία κάποιες θεωρίες μεταξύ πνευματικών ανθρώπων, σύμφωνα με τις οποίες η προσκύνηση των εικόνων, που υπήρχαν στα σπίτια και στους Ναούς, ήταν ειδωλολατρική πράξη. Ο αυτοκράτορας, ο οποίος συμφώνησε με τη θεωρία αυτή, εξέδωσε διαταγές που απαγόρευαν την ύπαρξη και την προσκύνηση των εικόνων. Αυτοί που συμφώνησαν με αυτή την πράξη ήταν οι Εικονομάχοι. Όμως υπήρξαν και φωνές άλλων πνευματικών ανθρώπων που θεωρούσαν τις εικόνες βοηθητικό μέσο της λατρείας του Θεού και της τιμής των Αγίων. Αυτοί ονομάσθηκαν Εικονόφιλοι.
Η διαμάχη μεταξύ Εικονοφίλων και Εικονομάχων κράτησε με διακοπές περίπου εκατόν είκοσι χρόνια. Στο μέσο αυτής της περιόδου, το 787 μ.Χ., η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος διατύπωσε τη διδασκαλία που έχει και σήμερα η Εκκλησία και διακηρύσσει την τιμητική προσκύνηση των εικόνων. Όμως παρά την απόφαση της Συνόδου, η Εικονομαχία συνεχίσθηκε μέχρι το 842 μ.Χ., οπότε και έληξε οριστικά με την αναστήλωση των εικόνων. Όταν λοιπόν προσευχόμαστε μπροστά σε μία εικόνα, δεν προσευχόμαστε μπροστά σε ένα κομμάτι ζωγραφισμένο ξύλο, αλλά ο νους μας και η καρδιά μας στρέφονται προς τον Χριστό, την Παναγία και τους Αγίους, που εικονίζονται. Η ίδια η εικόνα μας βοηθάει στην επικοινωνία μας αυτή κι όταν την ασπαζόμαστε δεν φιλάμε ένα κομμάτι ύλης, αλλά προσφέρουμε την προσκύνησή μας στο εικονιζόμενο πρόσωπο.
Την Κυριακή της Ορθοδοξίας η Εκκλησία μας εορτάζει τη νίκη της ενάντια στους διάφορους εχθρούς της που συνάντησε στο διάβα της ιστορίας. Εορτάζει τη νίκη της ενάντια σε αυτούς που με την επίγεια δύναμή τους προσπάθησαν με τους διωγμούς να την εξαφανίσουν. Εορτάζει τη νίκη της ενάντια σε εκείνους που θέλησαν με τον εγωϊσμό, την πλάνη, τα σχίσματα και τις αιρέσεις να διαρρήξουν τον άραφο χιτώνα του Χριστού και να μολύνουν με την κακοδοξία την καθαρή πηγή της Ορθόδοξης Πίστης. Αυτοί που προκαλούν ή ακολουθούν τις αιρέσεις και τα σχίσματα διαστρέφουν την αλήθεια και σπείρουν ζιζάνια στις ψυχές των Χριστιανών. Όμως ακόμη χειρότερα και από αυτά είναι ο Οικουμενισμός, ο οποίος πιστεύει ότι όλα τα χριστιανικά δόγματα έχουν μέρος της αλήθειας και ο Συγκρητισμός, ο οποίος πρεσβεύει πως σε όλες τις θρησκείες πιστεύουν τον Ένα και Μοναδικό Θεό.
Σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, από τους Αποστολικούς ακόμη χρόνους, η αίρεση έχει καταστρεπτικές συνέπειες για τον άνθρωπο. Τον απομακρύνει από τον Θεό και τον οδηγεί στην απώλεια. Οι Πατέρες της Εκκλησίας επισημαίνουν το μεγάλο κίνδυνο και ακολουθώντας τις Αποστολικές συστάσεις καλούν τους Χριστιανούς να μην έχουν καμία σχέση με τους αιρετικούς, διότι ο κίνδυνος για τη σωτηρία τους είναι βέβαιος. Κι ενώ οι Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε αυτά, κάποιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί όχι μόνον επικοινωνούν με τους αιρετικούς, αλλά και συμπροσεύχονται με αυτούς. Το πρόβλημα της συμπροσευχής με τους αιρετικούς απασχολεί σοβαρά τις τελευταίες δεκαετίες το Ορθόδοξο πλήρωμα, διότι έχουν αυξηθεί οι παραβάσεις των Ιερών Κανόνων, οι οποίοι με αναμφισβήτητη σαφήνεια καταδικάζουν τις συμπροσευχές με τους αιρετικούς.
 Δυστυχώς σήμερα, στην εποχή της θεσμοθετημένης σύγχυσης, πολλοί θα ήθελαν την άμβλυνση της Ορθόδοξης αυτοσυνειδησίας και την τοποθέτησή της στην ίδια θέση με την αίρεση και την πλάνη. Το γνήσιο κήρυγμα της Εκκλησίας του Χριστού θέλουν κάποιοι να το συκοφαντούν ως φανατικό, φονταμενταλιστικό και ως εγωϊστική αυταρέσκεια. Η Εκκλησία δεν απορρίπτει τη συμμετοχή μας σε θεολογικούς διαλόγους, όταν αυτοί γίνονται σύμφωνα με τους Κανόνες της, από πλευράς Ορθοδόξων. Δεν μπορούν Ορθόδοξοι κληρικοί να «ευλογούνται» από τον Πάπα. Αυτά είναι πράγματα ανορθόδοξα και οδηγούν στην περισσότερη σύγχυση. Η μαρτυρία της Ορθοδοξίας σήμερα καθίσταται πιο επιτακτική από ποτέ. Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν δικαιούται να σιωπά. Οφείλει να δίνει τη μαρτυρία της στους θεολογικούς διαλόγους, αλλά με σεβασμό στην κανονική παράδοσή της.
Αγαπητοί μου φίλοι, η σημερινή ημέρα είναι για την Ορθόδοξη Εκκλησία μας πολύ σημαντική, γιατί μέσα από την αναστήλωση των ιερών εικόνων θριάμβευσε η Ορθοδοξία. Δεν μπορούμε αυτόν τον ανεκτίμητο θησαυρό να τον πετάξουμε στα σκουπίδια. Οφείλουμε σαν Ορθόδοξοι Χριστιανοί να διαφυλάξουμε την πίστη, που μας παρέδωσαν οι Απόστολοι και οι Πατέρες της Εκκλησίας. Άλλο σεβασμός στους συνανθρώπους μας έστω κι αν είναι αιρετικοί και άλλο συμμετοχή στις τελετουργίες τους. Άλλο συμμετοχή στους θεολογικούς διαλόγους και άλλο ένωση των Εκκλησιών όπως την θέλουν οι αιρετικοί. Είμαστε συνεχιστές της Ορθόδοξης Πίστης και οφείλουμε να την παραδώσουμε ανόθευτη στις επόμενες γενεές. Όσο αλληθωρίζουμε προς τις αιρέσεις της Δύσης και προς τις άλλες θρησκείες, τόσο θα απομακρυνόμαστε από την ορθή πίστη. Γι’ αυτό ας είμαστε πολύ προσεκτικοί.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.

 


Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

« Η ΑΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ »

  
     Με αφορμή το άνοιγμα των καταστημάτων κατά την ημέρα της Κυριακής, αγαπητοί μου φίλοι, θα ήθελα να εκφράσω μερικές σκέψεις πάνω στο θέμα αυτό. Ο αρμόδιος Υπουργός αποφάσισε με την άδεια της σημερινής νεοταξικής κυβερνήσεως και χωρίς την έγκριση του Ελληνικού λαού, το άνοιγμα των καταστημάτων κάποιες Κυριακές για αρχή, με σκοπό αργότερα να ανοίγουν κάθε Κυριακή. Σκοπός τους είναι όχι μόνο να μας αφανίσουν οικονομικά, αλλά να μας δημιουργήσουν και άλλα προβλήματα. Μέσα στα σχέδιά τους είναι να διαλύσουν την Εκκλησία, την πατρίδα, την οικογένεια, την κοινωνία, τις εργασιακές σχέσεις και πολλά άλλα. Προσπαθούν με κάθε τρόπο και χωρίς δημοκρατικές διαδικασίες να περνούν μέτρα, που υποβαθμίζουν την ένδοξη Ελλάδα μας. Υπηρετούν τον διεθνή Σιωνισμό ως καλά και υπάκουα παιδιά του.
     Στην Γένεση διαβάζουμε : «Ευλόγησε δε ο Θεός την ημέρα την εβδόμη, αγίασε αυτή και ως αγία την όρισε, διότι κατ’ αυτήν κατέπαυσε την δημιουργία Του και αναπαύθηκε μετά την δημιουργία των έργων, τα οποία από της πρώτης ημέρας άρχισε να δημιουργεί» (ΓΕΝ. 2, 3). Η αργία της Κυριακής είναι μία από τις δέκα εντολές του Θεού. «Έξι ημέρες πρέπει να εργάζεσαι και να κάνεις όλα τα έργα σου∙ την δε ημέρα την εβδόμη, ημέρα αναπαύσεως, θα την αφιερώνεις στον Κύριο τον Θεό σου. Κατ’ αυτήν δεν θα κάνεις κανένα έργο εσύ και ο υιός σου και η θυγατέρα σου και ο δούλος σου και η δούλη σου, το βόδι σου, το υποζύγιό σου και κάθε ζώο σου∙ και αυτός ακόμη ο ξένος, ο οποίος παραμένει προσωρινώς κοντά σου» (ΕΞ. 20, 9-10). Ο Μέγας Κωνσταντίνος με Αυτοκρατορικό Διάταγμα της 3ης Μαρτίου 321 προς την Ρώμη, επιβάλλει ως αργία την πρώτη ημέρα της εβδομάδας.
     Ας ακούσουμε τώρα τι έχει πει για την αργία της Κυριακής ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. «Επήγεν ο Κύριος εις την κόλασιν και έβγαλεν τον Αδάμ, την Εύαν και το γένος του. Ανέστη την τρίτην ημέραν. Εφάνη δώδεκα φοράς εις τους Αποστόλους του. Έγινε χαρά εις τον ουρανόν, χαρά εις την γην και εις όλον τον κόσμον∙ φαρμάκι και σπαθί δίστομον εις την καρδίαν των Εβραίων και μάλιστα του διαβόλου. Δια τούτο και οι Εβραίοι δεν κατακαίονται άλλην ημέραν τόσον, ωσάν την Κυριακήν, οπού ακούουν τον παπά μας να λέγη : “Ο αναστάς εκ νεκρών Χριστός ο αληθινός Θεός ημών”. Διότι εκείνο οπού εσπούδαζον οι Εβραίοι να κάμουν δια να εξαλείψουν το όνομα του Χριστού μας, εγύρισεν εναντίον της κεφαλής των. Πρέπει και ημείς, αδελφοί μου, να χαιρώμεθα πάντοτε, μα περισσότερον την Κυριακήν, οπού είνε η Ανάστασις του Χριστού μας.
     Διότι Κυριακήν ημέραν έγινεν ο Ευαγγελισμός της Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας. Κυριακήν ημέραν μέλλει ο Κύριος να αναστήση όλον τον κόσμον. Πρέπει και ημείς να εργαζώμεθα τας εξ ημέρας δια ταύτα τα μάταια, γήϊνα και ψεύτικα πράγματα, και την Κυριακήν να πηγαίνωμεν εις την εκκλησίαν και να στοχαζώμεθα τας αμαρτίας μας, τον θάνατον, την κόλασιν, τον παράδεισον, την ψυχήν μας οπού είνε τιμιωτέρα από όλον τον κόσμον, και όχι να πολυτρώγωμεν, να πολυπίνωμεν και να κάμνωμεν αμαρτίας∙ ούτε να εργαζώμεθα και να πραγματευώμεθα την Κυριακήν. Εκείνο το κέρδος οπού γίνεται την Κυριακήν είνε αφωρισμένο και κατηραμένο, και βάνετε φωτιά και κατάρα εις το σπίτι σας και όχι ευλογίαν∙∙ και ή σε θανατώνει ο Θεός παράκαιρα, ή την γυναίκά σου, ή το παιδί σου, ή το ζώόν σου ψοφά, ή άλλον κακόν σου κάμνει.
     Όθεν, αδελφοί μου, δια να μη πάθετε κανένα κακόν, μήτε ψυχικόν μήτε σωματικόν, εγώ σας συμβουλεύω να φυλάγετε την Κυριακήν, ωσάν οπού είνε αφιερωμένη εις τον Θεόν. Εδώ πως πηγαίνετε, χριστιανοί μου; Την φυλάγετε την Κυριακήν; Αν είσθε χριστιανοί, να την φυλάγετε. Έχετε εδώ πρόβατα; Το γάλα της Κυριακής τι το κάμνετε ; Άκουσε, παιδί μου∙ να το σμίγης όλο και να το κάμνης επτά μερίδια∙ και τα εξ μερίδια κράτησέ τα δια τον εαυτόν σου, και το άλλο μερίδιον της Κυριακής, αν θέλης, δώσέ το ελεημοσύνην εις τους πτωχούς ή εις την Εκκλησίαν, δια να ευλογήση ο Θεός τα πράγματά σου. Και αν τύχη ανάγκη και θέλης να πωλήσης πράγματαφαγώσιμα την Κυριακήν, εκείνο το κέρδος μη το σμίγεις εις την σακκούλα σου, διότι την μαγαρίζει∙ αλλά δώσέ τα ελεημοσύνην, δια να σας φυλάγη ο Θεός» (Κοσμάς ο Αιτωλός, «Προφητείες και Διδαχές», Μητροπολίτου Φλωρίνης Αυγουστίνου Ν. Καντιώτου, 189-190).
     Η Κυριακή για τους χριστιανούς και ιδιαίτερα για τους Έλληνες είναι ιερή ημέρα με όλη της την σημασία. Πέρα από το θρησκευτικό κομμάτι της Κυριακάτικης αργίας και της Θείας Λειτουργίας που τελείται σε όλους τους Ορθόδοξους Ναούς, εκείνη την ημέρα σμίγει η οικογένεια και οι φίλοι γύρω από το μεσημεριανό τραπέζι. Αυτή την παραδοσιακή κατάσταση για την ελληνική οικογένεια έρχονται τώρα οι φωστήρες της οικονομίας να την διαλύσουν. Γιατί ο υπάλληλος που εργάζεται σε ένα εμπορικό κατάστημα είναι ο σύζυγος ή η σύζυγος, ο γονιός μας, ο αδελφός μας ή η αδελφή μας, το παιδί μας. Και αν ο έμπορος μίας μικρομεσαίας επιχείρησης μπορεί να αποφασίσει να μην ανοίξει το κατάστημά του, αυτό δεν ισχύει για τα πολυκαταστήματα, που στο βωμό του κέρδους μίας ακόμη εργάσιμης ημέρας δεν θα διστάσουν να θυσιάσουν τις ανθρώπινες σχέσεις.
     Αγαπητοί μου φίλοι, ας σταματήσουμε να λέμε «τι πάθαμε;», «που μας οδηγούν αυτοί που μας κυβερνούν!», «τι θα κάνουμε;» Τώρα είναι καιρός για να αντιδράσουμε. Να μην πάμε να ψωνίσουμε σε κανένα κατάστημα, που είναι ανοικτό κατά την ημέρα της Κυριακής. Να αποδοκιμάσουμε την απόφαση της κυβέρνησης και τους εμπόρους που ακολουθούν αυτή την απόφαση. Αυτή τη φορά τα πράγματα δεν είναι τόσο δύσκολα για να αντιδράσουμε. Δεν χρειάζεται να κάνουμε απεργία, να κατέβουμε να αποκλείσουμε την είσοδο κάποιου καταστήματος. Απλά να μην πάμε για ψώνια. Ο καθένας που θα πάει για ψώνια επιβραβεύει και δικαιώνει την επιλογή αυτών που αποφάσισαν να επιτρέψουν το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή. Αν τώρα που ξεκινάει να εφαρμόζεται το μέτρο αυτό δεν υπάρξει ανταπόκριση από τον κόσμο, ο ίδιος ο εμπορικός κόσμος θα το παραμερίσει. Είναι καιρός να ξυπνήσουμε. Να αντιδράσουμε στα κελεύσματα του Διεθνούς Σιωνισμού. 
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.