«Τη Αγία και Μεγάλη Τετάρτη της αλειψάσης
τον Κύριον μύρω πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι οι θειότατοι πατέρες
εθέσπισαν, ότι προ του σωτηρίου πάθους μικρόν τούτο γέγονε».
Τη Μεγάλη Τετάρτη προβάλλεται η μετάνοια
της πόρνης και προληπτικώς η προδοσία του μαθητού, αφού αμφότερα έχουν σχέση με
το χρήμα.
Στην πορνεία διασπάται και
εμπορευματοποιείται η μοναδικότητα της σωματικής επικοινωνίας του ανθρώπου και
η απόλυτη συντροφικότητα. Η σωματική επικοινωνία μεταβάλλεται σε αντικείμενο
οικονομικής συναλλαγής και η συντροφικότητα παραχωρεί τη θέση της στην οδυνηρή
ανεστιότητα. Το ανθρώπινο σώμα υποκαθιστά το ανθρώπινο πρόσωπο και
υποβαθμίζεται σε εργαλείο εμπορευσίμου ηδονής. Οι υμνωδοί της Εκκλησίας
προβάλλουν τη μετάνοια της πόρνης ως δείγμα ελπίδος και, κατ’ αντιδιαστολή, την
προδοσία του Ιούδα ως δείγμα πορνείας της ψυχής. Η πόρνη μετανοεί και
απομακρύνεται από το εμπόριο του σώματός της.
Την ίδια στιγμή ο μαθητής εκπορνεύει την
πνευματική του οντότητα με την έμμισθη προδοσία του. Η πόρνη πορεύεται
κεντρομόλως, από το εγωκεντρικό «ως εγώ θέλω» στο ως συ θέλεις του Χριστού, και
ο μαθητής φυγοκέντρως από το χριστοκεντρικό «εσύ θέλεις» του διδασκάλου στο ως
εγώ θέλω.
Κοντάκιο
Υπέρ την πόρνην Αγαθέ ανομήσας, δακρύων
όμβρους ουδαμώς σοι προσήξα· αλλά σιγή δεόμενος προσπίπτω σοι, πόθω ασπαζόμενος,
τους αχράντους σου πόδας, όπως μοι την άφεσιν, ως Δεσπότης παράσχης, των οφλημάτων
κράζοντι, Σωτήρ. Εκ του βορβόρου των έργων μου ρύσαι με.
Οίκος
Η πρώην άσωτος Γυνή, εξαίφνης σώφρων ώφθη,
μισήσασα τα έργα της αισχράς αμαρτίας, και ηδονάς του σώματος, διενθυμουμένη
την αισχύνην την πολλήν, και κρίσιν της κολάσεως, ην υποστώσι πόρνοι και
άσωτοι, ώνπερ πρώτος πέλω, και πτοούμαι, αλλ’ εμμένω τη φαύλη συνηθεία ο άφρων,
η Πόρνη δε γυνή, και πτοηθείσα, και σπουδάσασα ταχύ, ήλθε βοώσα προς τον
Λυτρωτήν· Φιλάνθρωπε και οικτίρμον, εκ του βορβόρου των έργων μου ρύσαι με.
Τα σχόλια προέρχονται από το βιβλίο του αειμνήστου Καθηγητού Ηλία Β. Οικονόμου, Ημεροδρόμιο Μεγάλης Εβδομάδος, εκδ. Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήνα 1996.
www.pemptousia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου