Το σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα, αγαπητοί
μου φίλοι, μιλάει για τον Ιησού Χριστό και για το Ευαγγέλιό Του. Μιλάει για το
ποιος είναι ο Χριστός και για το ποια είναι η ευθύνη των ανθρώπων απέναντι στο
Ευαγγέλιό Του. Ο Χριστός δεν είναι ένας από τους Προφήτες, μα ούτε ένας από
τους αγγέλους. Είναι ο Κύριος, που κάθεται στα δεξιά του Θεού. Είναι ο Υιός και
Λόγος του Θεού Πατρός, το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Και το Ευαγγέλιο
δεν είναι λόγος ανθρώπινος και σοφία του κόσμου. Είναι ο λόγος της σωτηρίας των
ανθρώπων, ο οποίος κηρύχθηκε από τον Κύριο και βεβαιώθηκε σε εμάς από εκείνους
που τον άκουσαν. Το Ευαγγέλιο είναι το καλό και ευεργετικό μήνυμα για τη
σωτηρία μας. Χωρίς τον Χριστό και το Ευαγγέλιό Του δεν μπορούμε να ελπίζουμε
στην αιώνια ζωή. Βρισκόμαστε μετέωροι.
Το θεανδρικό Πρόσωπο του Ιησού Χριστού από
την πρώτη στιγμή είναι «σημείον αντιλεγόμενον» (ΛΟΥΚΑ 2, 35) και «λίθος
προσκόμματος» (ΡΩΜ. 9, 33), πάνω στον οποίο σκοντάφτει η σκέψη και ο λογισμός
των ανθρώπων. Όσοι πάνε με το δικό τους λογισμό να βρουν και να εξηγήσουν τι
είναι ο Ιησούς Χριστός σκοντάφτουν και συντρίβονται. Και η Ιστορία μας διδάσκει
πως είναι πολλοί εκείνοι που σκόνταψαν πάνω στον Χριστό. Και αυτό έγινε γιατί
δεν είχαν την ταπείνωση να ακούσουν και να ασπασθούν τα λόγια του Ευαγγελίου.
Νόμιζαν πως με τις δικές τους δυνάμεις, θα εξηγούσαν τα πάντα στη ζωή τους.
Όμως αυτό συμβαίνει και σήμερα. Πολλοί είναι εκείνοι που στηρίζονται στο δικό
τους λογισμό και στις δικές τους δυνάμεις, με αποτέλεσμα να χάνουν το δρόμο,
που οδηγεί στον Χριστό και στην αιώνια σωτηρία.
Από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία της
Ευαγγελικής Ιστορίας είναι ότι στο τέλος της δημόσιας δράσης Του, ο Ιησούς
Χριστός ρωτούσε τους μαθητές Του: «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι τον Υιόν
του ανθρώπου ;» (ΜΑΤΘ. 16, 13). Σε αυτή την ερώτηση ο Απόστολος Πέτρος απάντησε
ως εξής: «Συ ει ο Χριστός ο Υιός του Θεού του ζώντος» (ΜΑΤΘ. 16, 16). Βέβαια
αυτή η απάντηση, η οποία είναι διαχρονική, δεν γίνεται αποδεκτή από όλους τους
ανθρώπους, γιατί προσκρούει στον ανθρώπινο εγωϊσμό. Το σκάνδαλο για το
ανθρώπινο μυαλό και το δράμα είναι ότι ο Θεός, ήλθε άνθρωπος μεταξύ των
ανθρώπων και ότι ο Ιησούς είναι «ο Υιός του Θεού του ζώντος» (ΜΑΤΘ. 16, 16). Αυτό το σκάνδαλο
δεν το ξεπερνάει ο ανθρώπινος λογισμός παρά μόνο, όταν σκύβει με ταπεινοφροσύνη
στην Αγία Γραφή και ακούει με εμπιστοσύνη τι μαρτυρεί το Άγιο Πνεύμα για τον
Χριστό.
Το σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα λέει για
τον Ιησού Χριστό πως δεν είναι κτίσμα, αλλά Εκείνος που δημιούργησε τη γη και
τον ουρανό· «κατ’ αρχάς, συ Κύριε την
γην εθεμελίωσας και έργα των χειρών σου εισίν οι ουρανοί» (ΕΒΡ. 1, 10). Λέει
επίσης για τον Χριστό, πως δεν είναι ούτε άγγελος, γιατί σε Αυτόν μιλάει ο Θεός
Πατέρας και λέει: «κάθου εκ
δεξιών μου…» (ΕΒΡ. 1, 13), πράγμα που δεν το είπε σε κανέναν από τους αγγέλους.
Η Εκκλησία, με βάση τις μαρτυρίες αυτές και άλλες πολλές στην Αγία Γραφή,
δογματίζει ορθόδοξα πως ο Ιησούς Χριστός είναι ο Υιός και Λόγος του Θεού,
«ομοούσιος τω Πατρί, δι’ ου τα πάντα εγένετο» (Σύμβολο της Πίστεως, άρθρο 2).
Εμείς για την πνευματική μας ασφάλεια οφείλουμε, να προσέχουμε όλα όσα μας
διδάσκει η Εκκλησία τόσο στη γραπτή όσο και στην προφορική Παράδοση.
Η αίρεση και η πλάνη γύρω από το Πρόσωπο
του Χριστού, αρχίζει από τις πρώτες ημέρες της Εκκλησίας και φθάνει μέχρι
σήμερα. Πολλοί είναι εκείνοι που παραποίησαν τη διδασκαλία του Χριστού. Γι’
αυτό ο Απόστολος Παύλος μας παρακινεί να προσέχουμε τα λόγια, που είναι
γραμμένα στην Αγία Γραφή. Μόνο έτσι μπορούμε να καταπολεμούμε κάθε αίρεση. Πραγματικά
όλη η Θεία Γραφή, και οι Προφήτες και οι Ψαλμοί, και τα Ευαγγέλια και οι
Επιστολές, μαρτυρούν για το Πρόσωπο και το έργο του Ιησού Χριστού. Η Εκκλησία
κάθε αίρεση την καταπολεμεί με την γραπτή και άγραφη Παράδοσή της. Η δογματική
διδασκαλία της Εκκλησίας είναι ο θεολογικός αντίλογος εναντίον των αιρέσεων, η
μαρτυρία της Εκκλησίας για το Πρόσωπο και το έργο του Χριστού. Φύλακας της
Ορθόδοξης Πίστης είναι η Εκκλησία και κριτήριο της αλήθειας η Αγία Γραφή.
Αγαπητοί μου φίλοι, στη σημερινή εποχή μας
έχουν κατακλύσει πολλές αιρέσεις, οι οποίες προέρχονται από ξένα κέντρα και
προσπαθούν να αλώσουν την Ορθόδοξη Ελλάδα μας. Δυστυχώς οι Προτεσταντικές
παραφυάδες είναι εκατοντάδες. Αλλά και άλλες αιρέσεις, όπως οι Χιλιαστές ή
Μάρτυρες του Ιεχωβά, οι οποίοι θεωρούν τον Χριστό κτίσμα, προσπαθούν να
αλλάξουν την πίστη των Ορθοδόξων Ελλήνων. Οι Χιλιαστές δεν πολεμούν μόνο την
Εκκλησία, πολεμούν και την Πατρίδα μας, αφού αρνούνται να υπηρετήσουν τη
στρατιωτική τους θητεία και να πιάσουν όπλο. Σαν Ορθόδοξοι Χριστιανοί που
είμαστε οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί και να μελετάμε σωστά την Αγία Γραφή
και κάτω από την καθοδήγηση της Εκκλησίας μας. Μην αφήσουμε όλους αυτούς να
καταστρέψουν την Ορθόδοξη Ελλάδα μας, της οποίας το έδαφος είναι ποτισμένο με
αίμα Αγίων και ηρώων.
Με
αγάπη Χριστού,
π.
Βασίλειος.