Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015

« ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ »


Ο Χριστός, αγαπητοί μου φίλοι, ήλθε στον κόσμο για να χαρίσει την πνευματική ελευθερία. Ο Τίμιος Σταυρός είναι η αποκορύφωση της διδασκαλίας Του και του λυτρωτικού Του έργου. Ο Σταυρός είναι το σύμβολο της θυσίας των παθών μας, της θυσίας για μια έμπρακτη αγάπη για τον συνάνθρωπό μας. Ο Χριστός με την διδασκαλία Του ανιστά πνευματικά τον άνθρωπο, του δίνει δύναμη να απομακρυνθεί από τις αμαρτωλές επιθυμίες και ελεύθερο εσωτερικά τον καταξιώνει σε μία ολοκληρωτική ζωή, που κυρίως στηρίζεται σε πνευματικές αξίες. Η περιτομή ήταν σύμβολο του ιερού βαπτίσματος. Ο Ίδιος ο Χριστός είχε περιτμηθεί, για να μη δείξει, ότι περιφρονεί τον Μωσαϊκό Νόμο. Οι Χριστιανοί δεν ήσαν υποχρεωμένοι να τηρούν την περιτομή. Όμως φανατικοί εξ Ιουδαίων Χριστιανοί υποχρέωναν τους νέους Χριστιανούς να περιτέμνονται. Η διδασκαλία τους είχε φθάσει μέχρι τους Γαλάτες.
Στη σημερινή Αποστολική περικοπή ο Απόστολος Παύλος βεβαιώνει, ότι την επιστολή αυτή την έγραψε με τα ίδια του τα χέρια, για να προσδώσει έμφαση στα γραφόμενά του. Οι φανατικοί Ιουδαίοι, για να αρέσουν στους ανθρώπους, «ευπροσωπήσαι τη σαρκί» (ΓΑΛ. 6, 12), ανάγκαζαν τους Χριστιανούς να περιτέμνονται, δήθεν για να απαλλάσσονται από τα δεινά των διωγμών της Ρωμαϊκής εξουσίας. Η Ρωμαϊκή διοίκηση αναγνώριζε τους Ιουδαίους και τα έθιμά τους. Οι δε παραδοσιακοί Ιουδαίοι συνιστούσαν την περιτομή ως σημείο Ιουδαϊκής γνησιότητας. Ο Απόστολος Παύλος τους φανατικούς αυτούς ανθρώπους τους χαρακτηρίζει ως ψευδαπόστολους. Δεν δείχνει καμία επιείκεια στον θρησκευτικό φανατισμό. Για τον Απόστολο Παύλο ο Σταυρός του Κυρίου είναι το σημείο καύχησης του Χριστιανισμού και όχι η περιτομή, την οποία προωθούσαν οι εξ Ιουδαίων Χριστιανοί.
Ο Χριστός δημιούργησε «καινή κτίση» (ΓΑΛ. 6, 15), καινούργια ζωή, απαλλαγμένη από παρωχημένες αντιλήψεις. Ανακαίνισε τη σκέψη και την καρδιά του ανθρώπου, ώστε να ζήσει μία ζωή δικαιοσύνης και αγάπης. Αυτή η ανακαίνιση του όλου ανθρώπου χαρίζει την ειρήνη και το έλεος του Θεού. Στην Καινή Διαθήκη έχουμε τη νέα διδασκαλία του Χριστού, η οποία είναι απαλλαγμένη από δεισιδαιμονίες, προκαταλήψεις, φανατισμούς και υποκρισίες. Υπάρχει σε απόλυτο βαθμό η αλήθεια του Θεού, η οποία απελευθερώνει τον άνθρωπο και δεν τον δεσμεύει. Ο Θεός είναι πνεύμα και δεν κατοικεί σε χειροποίητους ναούς. Η λατρεία του Θεού πρέπει να γίνεται «εν πνεύματι και αληθεία» (ΙΩΑΝ. 4, 23). Όταν λατρεύουμε ουσιαστικά τον Θεό, απαλλασσόμαστε από διάφορους φανατισμούς και επικρατεί η ειρήνη του Θεού μέσα μας. Έτσι μόνο επικοινωνούμε πραγματικά με τον Θεό.
Ο Απόστολος Παύλος ένιωθε βάρος και οδύνη από τη δράση ψευδοζηλωτών, που από άγνοια και φανατισμό ήθελαν να αλλοιώσουν το αληθινό Χριστιανικό κήρυγμα. Γιατί και στη σημερινή εποχή δεν υπάρχουν τέτοια φαινόμενα; Υπάρχουν ζηλωτές, που πιστεύουν πως αυτοί κατέχουν μόνο την αλήθεια της πίστης και κανείς άλλος. Υπάρχουν ακόμη άνθρωποι μέσα στο χώρο της Εκκλησίας, που πιστεύουν πως έχουν φθάσει σε ύψη αρετής και κατακεραυνώνουν με τις παρατηρήσεις τους υπόλοιπους πιστούς, ακόμη και τους Ιερείς. Η υπερηφάνεια σε όλο της το μεγαλείο! Η επιμονή σε κομφορμισμούς δημιουργούσε και δημιουργεί πνευματική τυραννία. Όμως ο Χριστός ελευθέρωσε τον άνθρωπο από άγονους τύπους και μίλησε για την εσωτερική ανακαίνιση του ανθρώπου. Οι ψευδαπόστολοι και οι κακοδιδάσκαλοι πάντοτε δημιουργούσαν ταραχές και σκάνδαλα.
Ο Απόστολος Παύλος με ειλικρίνεια και βαθύτατη θεολογική σκέψη διδάσκει, ότι τα αναφερόμενα στην Παλαιά Διαθήκη είναι συμβολισμοί, των οποίων η σημασία αποκαλύφθηκε πλήρως μέσα στο Ευαγγέλιο του Χριστού. Οι τύποι μέσα στην Καινή Διαθήκη έχουν περάσει σε δευτερεύουσα θέση. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η ουσία της πίστης. Καινούργια δημιουργία πραγματοποιήθηκε με την Χάρη του Χριστού. Ο Χριστιανικός Νόμος μας προτρέπει να περπατάμε στη ζωή μας «εν πνεύματι και αληθεία» (ΙΩΑΝ. 4, 23). Δεν χρειάζονται υπερβολές, αλλά μία απλή πνευματική ζωή, η οποία βέβαια να καθοδηγείται από την αλήθεια του Ευαγγελίου του Χριστού. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να απαλλαγούμε από την αυστηρότητα, η οποία απομακρύνει τους συνανθρώπους μας από κοντά μας και κατ’ επέκταση και από την Εκκλησία.
Αγαπητοί μου φίλοι, ο Απόστολος Παύλος στη σημερινή Αποστολική περικοπή κηρύσσει την ελευθερία. Μία ελευθερία αυτοκυριαρχίας των ανθρωπίνων αδυναμιών που κατευθύνει τον άνθρωπο σε καρποφόρα δραστηριότητα, χωρίς τη φοβία των τυφλών δυνάμεων της μοίρας. Όπως πολύ όμορφα παρατηρεί ο πατήρ Μιχαήλ Καρδαμάκης: «Η πνευματικότητά μας δεν εξαντλείται ούτε υποδουλώνεται σε ηθικιστικούς τύπους και σε νομικές παρατηρήσεις. Είναι ήθος ελευθερίας και αγάπης, ελεύθερης αγάπης, ξένο προς κάθε φανατισμό, υποκρισία, αυθαιρεσία και εξατομικισμό, ένα ήθος ελεύθερο και χαριτωμένο, αληθινά ταπεινό και δημιουργικό, σταυρωμένο και δοξολογικό, που συνθέτει το πλήρωμα της ελευθερίας» (Ορθόδοξη Πνευματικότητα, σελίδα 94). Αυτή η εν Χριστώ ελευθερία είναι μοναδική. Είναι η ελευθερία της αρετής, που ξεκινά από την καρδιά μας.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.


    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου