Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2016

« ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ (ΤΟΥ ΤΥΦΛΟΥ) »


Ο Ευαγγελιστής Λουκάς, αγαπητοί μου φίλοι, μας διηγείται στο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα τη θεραπεία ενός τυφλού. Η τύφλωση είναι ένα δυσάρεστο γεγονός στη ζωή ενός ανθρώπου. Αποστερεί τον παθόντα από την σπουδαιότερη αίσθηση της όρασης. Ο τυφλός δεν μπορεί να χαρεί τις ομορφιές της δημιουργίας του Θεού. Όλα αυτά είναι ένα σκοτάδι για τον τυφλό. Όμως αυτό μπορεί να συμβεί στον κάθε άνθρωπο και δεν θα πρέπει να απογοητευθεί. Θα πρέπει να έχει την ελπίδα του στον Θεό. Οι τυφλοί είναι χαρισματούχοι άνθρωποι, αφού οι υπόλοιπες αισθήσεις τους είναι πολύ ανεπτυγμένες. Ένας τέτοιος ταλαιπωρημένος άνθρωπος παρακάλεσε τον Ιησού να τον θεραπεύσει. Με την δυνατή πίστη του κάλεσε τον Χριστό. «Ιησού υιέ Δαυΐδ, ελέησόν με» (ΛΟΥΚΑ 18, 38). Ο Χριστός εκτιμώντας την αγαθή διάθεση του τυφλού, με την θεϊκή Του δύναμη, τον θεράπευσε.
Βέβαια σε εποχή έντονης υλιστικής αντίληψης, όπως είναι η δική μας εποχή, το θαύμα παραμένει ακατανόητο. Γίνεται όμως δεκτό με τη δύναμη της πίστης. Η πίστη είναι μία σπουδαία πνευματική δύναμη μέσα στον άνθρωπο, με την οποία πετυχαίνει πράγματα ακατόρθωτα μόνο με την λογική. Με αυτόν τον τρόπο επιβεβαιώνονται τα λόγια του Χριστού: «Εάν έχητε πίστιν ως κόκκον σινάπεως, ερείτε τω όρει τούτω, μετάβηθι εντεύθεν εκεί, και μεταβήσεται» (ΜΑΤΘ. 17, 20). Η πίστη είναι αναγκαία και απαραίτητη από αυτή τη φύση και τη θέση των πραγμάτων μέσα στον κόσμο. Προκειμένου να σχηματίσουμε βεβαιότητα για ένα ζήτημα, υπάρχουν δύο τρόποι. Ο άμεσος (εξ ιδίας αντίληψης) και ο έμμεσος (από πληροφορίες άλλων).  Γνωρίζουμε κάτι από άμεση αντίληψη, όταν αυτό υποπίπτει στις αισθήσεις μας και μπορούμε να το υποβάλλουμε σε έρευνα και έτσι σχηματίζουμε βεβαιότητα. Αυτό ονομάζεται γνώση.
Υπάρχουν όμως και βεβαιότητες, τις οποίες έχουμε όχι από άμεση αντίληψη, αλλά έμμεσα, δίνοντας πίστη στην μαρτυρία αξιόπιστων προσώπων. Έτσι είμαστε βέβαιοι για ιστορικά γεγονότα, πιστεύοντας στην μαρτυρία της ιστορίας. Επίσης με την πίστη σχηματίζει πεποίθηση ο δικαστής για την ενοχή ή μη του κατηγορουμένου. Με την πίστη δέχεται ο μαθητής τις γνώσεις από τον δάσκαλο. Αυτές οι λεγόμενες θετικές επιστήμες στηρίζονται πάνω στην πίστη. Έτσι είναι και η θρησκευτική πίστη. Υπάρχουν πράγματα που δεν τα έχουμε δει και όμως τα πιστεύουμε, γιατί υπάρχουν κάποιοι φωτισμένοι άνθρωποι από το Άγιο Πνεύμα που έχουν κατανοήσει διάφορες θείες καταστάσεις και έχουν επικοινωνία με τον Θεό και τους Αγίους Του. Υπάρχουν όμως και καταστάσεις που τις βιώνουμε εμείς οι ίδιοι, με τις οποίες οδηγούμαστε στην πίστη και στερεωνόμαστε σε αυτήν.
Ο Απόστολος Παύλος δίνει τον εξής ορισμό της θρησκευτικής πίστης: «Έστι δε πίστις ελπιζομένων υπόστασις, πραγμάτων έλεγχος ου βλεπομένων» (ΕΒΡ. 11, 1). Δηλαδή, «Πίστη σημαίνει σιγουριά γι’ αυτά που ελπίζουμε και βεβαιότητα γι’ αυτά που δεν βλέπουμε» (ΕΒΡ. 11, 1). Η Χριστιανική πίστη απαρτίζεται από υποσχέσεις και επαγγελίες του Θεού, των οποίων η εκπλήρωση ανάγεται στο μέλλον και γι’ αυτό η πίστη είναι «ελπιζομένων υπόστασις» (ΕΒΡ. 11, 1). Η Χριστιανική διδασκαλία παρέχει αλήθειες, οι οποίες, αν και είναι πραγματικότητες, δεν μπορούν να υποβληθούν στην έρευνα και εξέταση του ανθρωπίνου λογικού, γιατί υπερβαίνουν την ανθρώπινη αντίληψη. Αυτό σημαίνουν τα λόγια του Αποστόλου Παύλου «πραγμάτων έλεγχος ου βλεπομένων» (ΕΒΡ. 11, 1). Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούν να αποδειχθούν, αλλά υπάρχουν.
Ισχυρίζονται μερικοί, ότι δεν μπορούν να πιστέψουν σε μυστηριώδη δόγματα, γιατί δεν τα εννοούν. Αλλά τι είναι τα μυστηριώδη δόγματα; Αλήθειες υπερφυσικές που ανήκουν στον πνευματικό κόσμο. Κάθε τι το υπερφυσικό δεν είναι παράλογο και κάθε ακατάληπτο για εμάς δεν είναι και ανύπαρκτο. Ο φυσικός κόσμος δεν παρουσιάζει πλήθος μυστηρίων; Οι Φυσικοί επιστήμονες προτάσσουν μερικά: «Τι αναγκάζει το φυτό να αυξάνει έτσι και όχι αλλιώς; Γιατί το σπέρμα και το αυγό περικλείουν το έμβρυο εκείνου ακριβώς του τύπου και του είδους, από το οποίο προήλθαν; Τι ενώνει τα άτομα; Γιατί η μυϊκή δύναμη μετατρέπεται σε θερμότητα, αυτή δε σε κίνηση;» Επίσης η επιστήμη δεν κατόρθωσε να διαλευκάνει το πρόβλημα, τι είναι ύλη; Τι είναι η έλξη της γης; Είχε δίκιο ο Σωκράτης, όταν ομολογούσε: «εν οίδα ότι ουδέν οίδα». Υπάρχουν πράγματα που αγνοούμε και που θα αγνοούμε.
Αγαπητοί μου φίλοι, αν παρουσιάζεται σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής η ανάγκη της πίστης, γιατί να λείπει από τον θρησκευτικό τομέα; Η Χριστιανική όμως πίστη δεν είναι τυφλή και ανεξέλεγκτη. Κακώς αποδίδεται το «πίστευε και μη ερεύνα». Η πίστη μας είναι και λογική και φωτισμένη. Στηρίζεται στη συγγραφή ιερών και αγίων προσώπων, στην ανιδιοτέλειά τους, στη θυσία τους, στο μαρτύριο. Τα εκατομμύρια των Μαρτύρων στερέωσαν την Χριστιανική πίστη. Δεν πιστεύουμε τυφλά, θρησκόληπτα και μαγικά. Με την Χριστιανική πίστη η ζωή μας παίρνει ευρύτερη διάσταση. Ο άνθρωπος αισθάνεται ότι δεν είναι μόνος και έρημος και με τη δύναμη αυτής της πίστης καλείται να παλέψει εναντίον εξωτερικών καταιγίδων και δυνάμεων, αλλά και εναντίον των ορμητικών χειμάρρων της καρδιάς του. Και σήμερα η πίστη βοηθά να βρει ο άνθρωπος το φως της ψυχής του.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου