Κυριακή, 8 Νοεμβρίου 2015

« ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ »


Σήμερα, αγαπητοί μου φίλοι, εορτάζουμε την Σύναξη των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών ουρανίων και ασωμάτων Δυνάμεων. Ο όρος «Σύναξη» σημαίνει τη συγκέντρωση των Αγγέλων, την ένωσή τους εναντίον του εωσφόρου και του αγγελικού τάγματος που ξέπεσαν, όπως επίσης και την σταθερή εμμονή στο θέλημα του Θεού. Επίσης κατά τη σημερινή ημέρα εορτάζει και η Πολεμική μας Αεροπορία, αφού έχει τους Ταξιάρχες για προστάτες της. Σήμερα, λοιπόν, θα αναφερθούμε στους Αγγέλους και τι ακριβώς είναι αυτοί. Η Εκκλησία μας δέχεται ότι πέρα από τον αισθητό κόσμο υπάρχει και ένας άλλος κόσμος υπεραισθητός, ο πνευματικός κόσμος. Στο Σύμβολο της Πίστεως ομολογούμε την πίστη μας σε ένα κόσμο ορατό και σε έναν αόρατο. Η σημερινή εορτή των Ταξιαρχών εκφράζει την πίστη στον πνευματικό κόσμο.
Η πίστη αυτή δεν είναι αυθαίρετη, αλλά στηρίζεται στην Αγία Γραφή. Το σημερινό Αποστολικό ανάγνωσμα, που είναι παρμένο από την προς Εβραίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου, αναφέρεται στους Αγγέλους. Οι Άγγελοι, δηλαδή ο φωτεινός πνευματικός κόσμος, είναι καθαρά πνεύματα, ασώματα και άϋλα. Ως δημιουργήματα είναι πεπερασμένα όντα, αλλά μετακινούνται ευχερώς από τόπο σε τόπο και οι γνώσεις τους, αν και περιορισμένες σε σχέση με την άπειρη γνώση του Θεού, είναι ευρύτερες σε σχέση με την ανθρώπινη γνώση. Είναι ελεύθερα όντα και όσα διατήρησαν την αγνότητά τους, έμειναν αμετακίνητα ως προς την αμαρτία. Όσα πνεύματα αντιστρατεύθηκαν προς το Θείο θέλημα, ξέπεσαν και έγιναν σκοτεινά πνεύματα. Οι δαίμονες, πριν γίνουν αυτό που είναι τώρα, ήσαν Άγγελοι φωτεινοί. Ξέπεσαν από την υπερηφάνειά τους.
Οι Άγγελοι έχουν ως έργο να δοξολογούν και να υμνούν τον Θεό. Επίσης έχουν ως έργο να επιτελούν το Θείο θέλημα για την τελείωση της Βασιλείας των Ουρανών. Άγγελοι κατά την Γέννηση του Χριστού βλέπουμε να υπηρετούν το Μυστήριο της Ενανθρώπησης, όπως αναφέρει η Αγία Γραφή. Κατά την γνώμη των Πατέρων της Εκκλησίας μας κάθε πιστός έχει τον προσωπικό του Άγγελο. Γι’ αυτό η Εκκλησία εύχεται, στην Θεία Λειτουργία και σε άλλες Ακολουθίες, ο Θεός να μας χαρίσει «άγγελον ειρήνης, πιστόν οδηγόν, φύλακα των ψυχών και των σωμάτων ημών». Ακόμη υπάρχουν ειδικές προσευχές προς το φύλακα Άγγελο. Στην Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου, που οφείλουμε ως Χριστιανοί να κάνουμε κάθε βράδυ, λέμε προς τον Άγγελό μας: «Άγιε Άγγελε, ο εφεστώς της αθλίας μου ψυχής και ταλαιπώρου μου ζωής, μη εγκαταλίπης με τον αμαρτωλόν…»
Πέρα από τους Αγγέλους υπάρχουν και τα ακάθαρτα πνεύματα, τα δαιμόνια. Δεν είναι προσωποποίηση της κακίας, όπως θέλουν μερικοί να αποδέχονται, αλλά είναι υπαρκτά πρόσωπα, που έχουν ελεύθερη βούληση, της οποίας έκαναν κακή χρήση και ξέπεσαν από τη φωτεινότητά τους. Διακατέχονται από πονηρία, από δολιότητα, από μοχθηρία, φθόνο, κακεντρέχεια και κακουργία. Απειθούν στο Θείο θέλημα και προσπαθούν να διαβάλουν τον Θεό στους ανθρώπους. Από αυτή τους την πράξη καλούνται και διάβολοι. Υποβάλλουν στους ανθρώπους διάφορους πονηρούς λογισμούς, ζητούν να τους δελεάσουν προς το κακό και την αμαρτία. Γενικά μηχανεύονται τα πάντα, για να τους παρασύρουν στην άρνηση και στην κακία. Οι μαντείες, οι μαγείες, ο πνευματισμός, οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις είναι επινοήσεις των πονηρών πνευμάτων.
Το τέλος αυτών των πονηρών και σκοτεινών πνευμάτων θα είναι η καταδίκη κατά την μέλλουσα κρίση. Θα λάβουν τη θέση που τους αξίζει. Εμείς οι πιστοί με τα πνευματικά μέσα της Εκκλησίας, με τη συμμετοχή μας στην Μυστηριακή ζωή, με την προσευχή, καταπολεμάμε και αποφεύγουμε τις παγίδες των πονηρών πνευμάτων. Αυτή είναι η πίστη της Εκκλησίας για τον πνευματικό κόσμο. Πρώτοι οι αρχαίοι Σαδδουκαίοι, στην εποχή του Χριστού, αρνήθηκαν την ύπαρξη πνευματικού κόσμου. Στη σημερινή εποχή τα διάφορα συστήματα του Υλισμού και του Πανθεϊσμού εκλαμβάνουν τα πνεύματα ως ποιητικές προσωποποιήσεις της θείας Δύναμης ή των φυσικών δυνάμεων ή ως ιδανικές δυνάμεις ή ως τον κόσμο των ιδεών. Οι άνθρωποι αυτοί που υποστηρίζουν τέτοιες ιδέες είναι μακριά από την αλήθεια που διδάσκει το Ευαγγέλιο του Χριστού.
Εφόσον όμως πιστεύουμε, αγαπητοί μου φίλοι, σε Θεό προσωπικό, η ύπαρξη πνευμάτων τελειότερων του ανθρώπου, είναι πίστη λογική, εύλογη και δυνατή. Πολλοί φιλόσοφοι δέχονται ότι επειδή ο άνθρωπος παρουσιάζει πολλές ατέλειες και ελλείψεις, επιβάλλεται να παραδεχθούμε και ανώτερες βαθμίδες όντων του πνευματικού κόσμου. Η ύπαρξη Αγγέλων εξαίρει την τελειότητα του Παντός. Με την πίστη μας στην ύπαρξη πνευματικού κόσμου, δίνουμε ευρύτερη διάσταση στην παρούσα ζωή. Η πίστη αυτή παρέχει τις μεταφυσικές προϋποθέσεις για την πραγμάτωση των ηθικών αξιών στην παρούσα ζωή. Ως Χριστιανοί πιστεύουμε ότι η παρούσα ζωή δεν τερματίζεται με τον βιολογικό θάνατο, αλλά πορεύεται προς την αιωνιότητα. Η διδασκαλία περί των Αγγέλων ανήκει στην Δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας μας, η οποία βοηθάει πολύ στην καθημερινή μας ζωή.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου