Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2018

« ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΚΑΙ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ »


Η σημερινή Κυριακή της Τυρινής, αγαπητοί μου φίλοι, είναι η τέταρτη Κυριακή του Τριωδίου και είναι αφιερωμένη στην εκδίωξη των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο. Ο άνθρωπος είναι το τελειότερο και εκλεκτότερο δημιούργημα του Θεού. Πλάσθηκε να ζει αιώνια μέσα στην Χάρη και στις ευλογίες του Θεού. Ο άνθρωπος όμως έκανε κακή χρήση της ελεύθερης βούλησής του και προτίμησε το κακό. Ο αρχέκακος διάβολος τον παρέσυρε στην πτώση και στην καταστροφή. Πρότεινε στους Πρωτοπλάστους να φάνε από το δένδρο της γνώσης του καλού και του κακού, προκειμένου να μοιάσουν με τον Θεό. Ο Θεός τους είχε απαγορεύσει να φάνε από αυτό το δένδρο. Έτσι οι Πρωτόπλαστοι εκδιώχθηκαν από τον Παράδεισο και κάθησαν απέναντι από αυτόν και θρηνούσαν για το κακό που τους βρήκε, χωρίς όμως να μετανοήσουν ειλικρινά. Δεν θρηνούσαν για τη χαμένη αθωότητα και αγιότητα, αλλά για την χαμένη υλική ευμάρεια του Παραδείσου. Αυτό το γεγονός λοιπόν εορτάζουμε σήμερα.
Ενώ όμως η Εκκλησία μας φέρνει στην μνήμη μας αυτό το γεγονός, κάποιοι βαπτισμένοι Χριστιανοί αυτές τις ημέρες θα ξεφαντώσουν, αφού ολοκληρώνονται οι καρναβαλικές εκδηλώσεις. Οι καρναβαλικές εκδηλώσεις είναι συνέχεια των αρχαίων ειδωλολατρικών εκδηλώσεων. Επομένως μπορούμε ανεπιφύλακτα να πούμε ότι είναι πομπές και έργα σατανικά. Κάθε Χριστιανός ντύθηκε τον Χριστό κατά το Μυστήριο του Βαπτίσματος και είναι αδιανόητο να συμμετέχει σε τέτοιου είδους ειδωλολατρικές εκδηλώσεις. Βέβαια ο λόγος του Θεού και της Εκκλησίας είναι ακατανόητος για τους ανθρώπους που βρίσκονται εκτός του χώρου της Εκκλησίας. Αυτά τα θεωρούν ξεπερασμένα και αναχρονιστικά. Όμως η διδασκαλία της Εκκλησίας είναι διαχρονική και δεν μπορεί να συσχηματίζεται με τους κανόνες του κοσμικού φρονήματος. Ως Χριστιανοί οφείλουμε να κάνουμε υπακοή στην Αγία μας Εκκλησία.
Οι θεοφόροι Πατέρες είναι εκείνοι που εκφράζουν τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας. Οι «εν Αγίω Πνεύματι» συνάξεις των Αγίων Πατέρων για την τακτοποίηση δογματικών θεμάτων της Εκκλησίας είχαν ως αποτέλεσμα την θέσπιση Κανονικών διατάξεων, που συνιστούν τη βούληση της Εκκλησίας και τον απλανή δρόμο σωτηρίας. Έτσι βλέπουμε καθαρά να ασχολείται η ΣΤ΄ Οικουμενική Σύνοδος με τους ανεπίτρεπτους χορούς, με τις μάσκες τις σατυρικές, τις κωμικές και τις τραγικές, με τις βακχικές και τις ειδωλολατρικές εορτές, με την ανδρική ενδυμασία των γυναικών και τη γυναικεία ενδυμασία των ανδρών και γενικά με όλα εκείνα που συμβαίνουν κατά τις ημέρες αυτές. Ο ΞΘ΄ Κανόνας της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου κατακρίνει όλα αυτά και υποβάλλει τους μεν κληρικούς σε καθαίρεση, τους δε λαϊκούς σε αφορισμό, αν συμμετάσχουν σε αυτά τα αντιορθόδοξα και αντιεκκλησιαστικά έκτροπα.
Ζωντανό παράδειγμα προς μίμηση και υποκίνηση για έναν ουσιαστικό αγώνα κατά των ειδωλολατρικών αυτών εκδηλώσεων, είναι το μαρτυρικό τέλος που έλαβε ο Απόστολος Τιμόθεος, μαθητής του Αποστόλου Παύλου. Ο Απόστολος Τιμόθεος βρέθηκε σε μία τέτοια εκδήλωση της εποχής του και προσπάθησε να νουθετήσει όσους συμμετείχαν. Μάταια όμως, αφού τον κτύπησαν και τελικά τον σκότωσαν. Ο Τιμόθεος έδωσε τη ζωή του για την κατάργηση των απαράδεκτων αυτών εορτών. Εμείς, οι σημερινοί Χριστιανοί, κληρικοί και λαϊκοί, τι λόγο θα δώσουμε στον δίκαιο Κριτή, τον Θεό μας, για την αμέλεια που δείχνουμε ως προς το θέμα αυτό, φθάνοντας μάλιστα στο να αποδεχόμαστε κιόλας τις εκδηλώσεις αυτές; Δυστυχώς στη γειτονική μας πόλη των Πατρών οι εκδηλώσεις αυτές έχουν πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Έλεγε ο αείμνηστος Γέροντας των Πατρών Γερβάσιος Παρασκευόπουλος: «Το Πατρινό καρναβάλι παρουσιάζεται ως μέσον αναζωογονήσεως, αλλά είναι πράγματι ένα από τα βαθύτερα συμπτώματα του πνευματικού μαρασμού της πόλεως» (Επίκαιροι προβληματισμοί, σελίδα 145).
Διατείνονται, όμως, μερικοί ότι η όλη αυτή εορταστική περίοδος είναι μία ευκαιρία απομάκρυνσης των ανθρώπων από τα καθημερινά βασανιστικά τους προβλήματα. Είναι μία ευκαιρία χαράς, διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Πολλοί ταυτίζουν την έννοια της διασκέδασης με την έννοια της ψυχαγωγίας. Αυτό είναι λάθος, αφού διασκεδάζω σημαίνει διασκορπίζω το νου μου. Ο νους, όμως, είναι ο οφθαλμός της ψυχής. Με τη διασκόρπιση του νου η ψυχή δεν γνωρίζει που βρίσκεται, τι πράττει, προς τα που πηγαίνει. Αντίθετα με την ψυχαγωγία οδηγούμε την ψυχή σε αναψυχή, σε τέρψη και σε κάτι ανώτερο πνευματικά. Ο άνθρωπος με την ψυχαγωγία ανανεώνεται και ανακουφίζεται ψυχοσωματικά και όχι με την διασκέδαση, κάτι που γίνεται στις καρναβαλικές εκδηλώσεις. Την ψυχαγωγία την βιώνουμε μέσα στην Εκκλησία, αντίθετα τη διασκέδαση την βιώνουμε στις αμαρτωλές εκδηλώσεις του κόσμου.
Αγαπητοί μου φίλοι, η περίοδος αυτή του κατανυκτικού Τριωδίου, δεν προσφέρεται για άλλου είδους εκδηλώσεις και μάλιστα για τις ειδωλολατρικές καρναβαλικές εκδηλώσεις. Δεν είναι δυνατόν η Αγία μας Εκκλησία να ανοίγει τις πύλες της μετανοίας και κάποιοι Χριστιανοί να ανοίγουν τις πύλες της κραιπάλης, της μέθης και της ασωτίας. Η Εκκλησία μας καλεί την περίοδο αυτή να αγωνισθούμε τον καλό αγώνα της εγκρατείας, της μετανοίας, της ταπείνωσης και της Μυστηριακής ζωής. Αυτή η κατανυκτική περίοδος μας βοηθά να πορευθούμε μέσα από τη σωστή, Εκκλησιαστική άσκηση να φθάσουμε στην κατά Χάρη ένωσή μας με τον Χριστό. Οι καρναβαλικές ειδωλολατρικές εκδηλώσεις κατά την περίοδο του κατανυκτικού Τριωδίου είναι απαράδεκτες. Είναι παρακοή στο θέλημα του Θεού, ασέβεια στην κατανυκτική περίοδο και απόδειξη έσχατης πνευματικής κατάπτωσης. Καρνάβαλος και Τριώδιο δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Καλή και ευλογημένη Τεσσαρακοστή.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.    




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου