Κατά
τη σημερινή λαμπρή ημέρα των Θεοφανείων, αγαπητοί μου φίλοι, τιμάμε και
θυμόμαστε το μεγάλο γεγονός της Βάπτισης του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Η λέξη
Θεοφάνεια σημαίνει την φανέρωση και την Αποκάλυψη του Θεού και αναφέρεται στην
φανέρωση της Αγίας Τριάδος, που έγινε κατά την Βάπτιση του Χριστού. Στην
πρωτοχριστιανική Εκκλησία και μέχρι τον τέταρτο αιώνα μ.Χ. οι Χριστιανοί
εόρταζαν την ίδια ημέρα τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνεια. Μετά τον τέταρτο
αιώνα μ.Χ. καθιερώθηκε ξεχωριστή εορτή την 25η Δεκεμβρίου για την
Γέννηση του Χριστού και την 6η Ιανουαρίου για τα Θεοφάνεια. Η
σημερινή ημέρα είναι για την Εκκλησία μας πολύ σημαντική, γιατί κατ’ αυτήν την
ημέρα βαπτίσθηκε ο Αρχηγός της Πίστης μας Ιησούς Χριστός και γιατί, όπως
είπαμε, φανερώθηκε η Αγία Τριάδα.
Λίγο καιρό πριν ξεκινήσει ο Χριστός την
διδασκαλία Του, ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την έρημο και εγκαταστάθηκε
στις όχθες του Ιορδάνη ποταμού. Εκεί συνέχισε το κήρυγμα για την έλευση του
Σωτήρα. Καλούσε τους ανθρώπους σε μετάνοια και συγχρόνως βάπτιζε πολλούς από
αυτούς που έρχονταν να τον ακούσουν. Στον Ιορδάνη πήγε και τον συνάντησε ο
Χριστός και του ζήτησε να τον βαπτίσει. Ο Άγιος όμως αναγνωρίζοντας Ποιον είχε
απέναντί του, αρνήθηκε λέγοντας ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να τον βαπτίσει ο
Χριστός και ότι δεν τολμά αυτός να Τον βαπτίσει. Και τότε ο Ιησούς του λέει ότι
έτσι πρέπει να γίνει για να εκπληρώσει κάθε εντολή του Θεού και να πληρωθεί η
Θεία Οικονομία για την σωτηρία του ανθρώπου. Τότε ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος
έκανε υπακοή στον Ιησού Χριστό και Τον βάπτισε μέσα στον Ιορδάνη ποταμό.
Ο Άγιος Ιωάννης όσους βάπτιζε, τους έβαζε
να εξομολογούνται τις αμαρτίες τους. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος γράφει ότι ο
Ιησούς Χριστός όταν βαπτίσθηκε βγήκε αμέσως από το νερό του Ιορδάνη, για να μας
θυμίσει ότι ο Χριστός είναι ο μόνος αναμάρτητος και σε αντίθεση με τους άλλους
που βάπτιζε ο Άγιος Ιωάννης, ο Χριστός δεν είχε καμία αμαρτία να εξομολογηθεί
και έτσι βγήκε κατευθείαν. Άνοιξαν οι ουρανοί και κατέβηκε το Άγιο Πνεύμα με
μορφή περιστεράς και ακούσθηκε φωνή από τους ουρανούς που είπε: «Αυτός είναι ο
αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου» (ΜΑΤΘ. 3, 17), με τον Οποίο θα
γίνει η σωτηρία των ανθρώπων. Φανερώθηκε δηλαδή ο Πατήρ και έδωσε μαρτυρία για
τον Υιό. Στο γεγονός της Βάπτισης του Κυρίου ήταν ολόκληρη η Αγία Τριάδα
παρούσα. Και αυτό φανερώνεται από τα λεγόμενα του Ευαγγελιστή Ματθαίου, που
μιλάει για το γεγονός αυτό.
Φανερώνονται λοιπόν έτσι τα τρία Πρόσωπα
της Αγίας Τριάδος και επιπλέον με την εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος πάνω από τον
Ιησού, παρατηρεί ο Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης, δεν αφήνεται περιθώριο σε
κάποιον από τους παρευρισκομένους να θεωρήσει λανθασμένα ότι ο Μεσσίας είναι ο
Ιωάννης ο Πρόδρομος και όχι ο Ιησούς Χριστός. Ακόμη ο Άγιος Δαμασκηνός αναφέρει
ότι το Άγιο Πνεύμα εμφανίσθηκε με μορφή περιστεράς επειδή όπως περιστέρι είχε
δείξει στον Νώε το τέλος του κατακλυσμού, έτσι τώρα με την Βάπτιση του Χριστού
και την εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος «εν είδει περιστεράς» μπαίνει τέλος στον
κατακλυσμό των αμαρτιών. Ένας επιπλέον λοιπόν λόγος για την Βάπτιση του Ιησού
Χριστού ήταν να μάθουν οι πιστοί το Μυστήριο του Βαπτίσματος και της
Εξομολόγησης, που είναι και τα δύο τόσο σημαντικά για τον ανθρώπινο γένος.
Όπως πολύ εύστοχα παρατηρούν οι Άγιοι
Πατέρες της Εκκλησίας, με το Βάπτισμα ο άνθρωπος ντύνεται έναν κατάλευκο
χιτώνα. Με τις αμαρτίες που κάνουμε, γιατί κανένας άνθρωπος δεν είναι
αναμάρτητος, λερώνουμε αυτόν τον χιτώνα, αλλά υπάρχει κι άλλο ένα Μυστήριο, η Εξομολόγηση. Πρέπει λοιπόν με ειλικρινή
εξομολόγηση σε έμπειρο Πνευματικό και με μετάνοια να προσπαθούμε να καθαρίζουμε
τον χιτώνα της ψυχής μας. Ο Άγιος Δαμασκηνός ο Στουδίτης σημειώνει ότι με τα Θεοφάνεια
φωτίζονται οι άνθρωποι. Και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος μας εξηγεί, ότι η
εορτή ονομάζεται και Φώτα, επειδή φωτίζει την ψυχή του ανθρώπου και την
γλυτώνει από το σκοτάδι της αιώνιας κόλασης. Επίσης ανήμερα, στην εορτή των
Θεοφανείων, βαπτίζονταν και οι κατηχούμενοι, παίρνοντας και αυτοί το φως του
Χριστού στη ζωή τους.
Αγαπητοί μου φίλοι, όλοι οι άνθρωποι όταν
γεννιούνται βαρύνονται με το Προπατορικό Αμάρτημα του Αδάμ και της Εύας. Με την
Βάπτισή Του ο Χριστός, έδειξε στους ανθρώπους πώς να ελευθερώνονται και από
αυτήν και από τις υπόλοιπες αμαρτίες. Το Βάπτισμα είναι κλειδί της Βασιλείας
των Ουρανών, είναι φωτισμός της ψυχής του ανθρώπου, είναι αγιασμός και
λαμπρότητα των ανθρώπων, είναι ζωή και σωτηρία των Χριστιανών. Το Βάπτισμα
είναι δεύτερη πλάση των ανθρώπων και όταν βαπτίζεται ο άνθρωπος γίνεται
αναμάρτητος όπως τον είχε πλάσει ο Θεός εξαρχής. Κατά τη σημερινή εορτή των
Θεοφανείων μας αποκαλύπτονται πολλές αλήθειες, οι οποίες μας οδηγούν στην
αληθινή πίστη και πιο κοντά στον Κύριό μας Ιησού Χριστό. Γιατί αυτός είναι και
ο τελικός μας σκοπός. Να ζήσουμε κοντά στον Χριστό αιωνίως.
Με
αγάπη Χριστού,
π.
Βασίλειος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου