Ολόκληρη η Δημιουργία, αγαπητοί μου φίλοι, είναι θεμελιωμένη στην Ανάσταση του Κυρίου, που αποκαλύπτει το μυστήριο της αϊδίου και αιωνίου ζωής του Τριαδικού Θεού. Ο Χριστός δεν κατέρχεται στον τάφο και στον Άδη, για να μείνει εκεί και να τελειώσει η ζωή του εκεί. Κατεβαίνει στον Άδη για να συμπαρασύρει με την Ανάστασή Του ολόκληρο το ανθρώπινο γένος στην Ανάσταση και στην αφθαρσία. Πλέον ο θάνατος θανατώνεται με την Ανάσταση του Κυρίου μας.
Για την Χριστιανική εμπειρία ο θάνατος δεν είναι το φυσικό τέλος της ανθρώπινης υπάρξεως. Ο θάνατος είναι το μυστήριο που, μετά την πτώση, αντικαθιστά το μυστήριο της ζωής. Με τη θνητότητα φανερώνεται η αποξένωση του ανθρώπου από τον Θεό. Η φρίκη του θανάτου δεν βρίσκεται στη φυσική διάλυση. Όπως παρατηρεί ο πατήρ Αλέξανδρος Σμέμαν « η φρίκη του θανάτου βρίσκεται στο γεγονός πως, όντας χωρισμός από τη ζωή και τον κόσμο, ο θάνατος είναι χωρισμός από τον Θεό » (Ορθόδοξη Πνευματικότητα, Πρωτοπρεσβυτέρου Μιχαήλ Καρδαμάκη, σελίδα 453). Αυτή η αποκατάσταση της σχέσης Θεού και ανθρώπων επιτυγχάνεται με την κάθοδο του Χριστού στον Άδη και μετά από λίγο με την Ανάστασή Του. Γιατί όπως είπαμε ο θάνατος είναι ο χωρισμός μας από τον Θεό.
Λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος : «Σήμερα καταλύεται η τυραννική εξουσία του διαβόλου. σήμερα ελύθησαν τα δεσμά του θανάτου, ηφανίσθη η νίκη του Άδου…Σήμερα ο Δεσπότης Χριστός συνέτριψε τις χάλκινες πύλες και εξηφάνισε την ιδία μορφή του θανάτου» ( Πατερικόν Κυριακοδρόμιον , σελίδα 19 ). Ο θάνατος δεν λέγεται πλέον θάνατος, αλλά κοίμηση και ύπνος. Πριν από την έλευση του Χριστού και την οικονομία του Σταυρού, το όνομα του θανάτου ήταν φοβερό για όλους τους ανθρώπους. Από τη στιγμή που ο Χριστός μας προσφέρθηκε ως θυσία, καταργείται ο θάνατος και η αναχώρησή μας από την παρούσα ζωή λέγεται πλέον κοίμηση και ύπνος. Με την κάθοδο του Κυρίου μας στον Άδη νικάται ο θάνατος και οδηγούμαστε στη σωτηρία.
Την Μεγάλη Εβδομάδα ο Χριστός μας έδειξε το δρόμο που οφείλουμε να ακολουθήσουμε ως Χριστιανοί. Ο δρόμος αυτός είναι Σταυροαναστάσιμος. Δεν θα οδηγηθούμε στην Ανάσταση, αν πρώτα δεν περάσουμε από την Σταύρωση. Διδασκαλίες που θέλουν να οδηγούν στην Ανάσταση χωρίς τον Σταυρό, είναι προτεσταντικές και ενός εύκολου Χριστιανισμού. Οι Χριστιανοί αγαπούν το μαρτύριο και τον Σταυρό, διακατέχονται από το καθημερινό αίσθημα της νεκρώσεως και της θανατώσεως. Η αληθινή φιλοσοφία του Χριστιανού είναι η εμπειρία της μνήμης του θανάτου. Οι αληθινοί Χριστιανοί δεν φοβούνται το καθημερινό μαρτύριο ή ακόμη και το θάνατο. Για το μόνο που φοβούνται είναι ο χωρισμός τους από τον Θεό. Ο Χριστός για να φτάσει στην Ανάσταση περνά πρώτα από την Σταυρική θυσία.
Δυστυχώς σήμερα βιώνουμε τον Χριστιανισμό παραποιημένο. Θέλουμε να τα έχουμε καλά και με τον Θεό και με τον διάβολο. Αφαιρούμε κάθε ίχνος Σταυρικής πορείας στη ζωή μας. Τα θέλουμε όλα εύκολα και χωρίς θυσίες. Θέλουμε να φτάσουμε στην αγιότητα και στην αιωνιότητα χωρίς κόπους και μόχθους. Θέλουμε να φτάσουμε στον Παράδεισο χωρίς νηστεία, χωρίς προσευχή, χωρίς εγκράτεια και εντός και εκτός του γάμου, χωρίς τη συμμετοχή μας στα Μυστήρια της Εκκλησίας. Και τελικά κάθε χρόνο περνάμε την Μεγάλη Εβδομάδα, χωρίς τελικά να κατανοήσουμε το βαθύτερο νόημά της. Η σημασία των γεγονότων της Μεγάλης Εβδομάδας αυτή είναι, να ομοιάσουμε στον Αρχηγό της Πίστεώς μας, τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, ο οποίος σταυρώθηκε και αναστήθηκε.
Αγαπητοί μου φίλοι, η ανάσταση και η δόξα των σωμάτων, που θα σημάνει την τέλεια ελευθερία του ανθρώπου, δεν είναι ανεξάρτητη και χωρισμένη από την απελευθέρωση και την τελική σωτηρία του κτιστού κόσμου. « Μόνο η αιώνια ζωή είναι η πατρίδα της αληθινής ελευθερίας » , όπως διδάσκει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος ( Ορθόδοξη Πνευματικότητα, Πρωτοπρεσβυτέρου Μιχαήλ Καρδαμάκη, σελίδα 459 ). Αυτή την αιώνια ζωή μας χαρίζει ο Χριστός με την κάθοδό Του στον Άδη. Πλέον η δουλεία της αμαρτίας και του θανάτου καταργείται, και τη θέση τους την καταλαμβάνει η αληθινή ελευθερία και η αιώνια ζωή. Μόνο κοντά στον Χριστό θα οδηγηθούμε στην αιώνια ζωή και στην απελευθέρωσή μας από την αμαρτία και την φθορά.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ !
Με αγάπη Χριστού Αναστάντος, π. Βασίλειος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου