Κυριακή, 21 Δεκεμβρίου 2014

« ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ »

Η σημερινή Κυριακή, αγαπητοί μου φίλοι, έχει ονομασθεί από την Αγία μας Εκκλησία, ως Κυριακή πριν από την Γέννηση του Χριστού. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μας παρουσιάζει όλη την πορεία των κατά σάρκα προπατόρων του Κυρίου μας, οι οποίοι έζησαν και πέθαναν με την προσμονή του Μεσσία. Σύμφωνα με τον γενεαλογικό αυτό κατάλογο, οι προπάτορες χωρίζονται σε τρεις περιόδους, που η κάθε μία περιέχει δεκατέσσερις γενιές. Η πρώτη περίοδος είναι από τον Αβραάμ μέχρι τον Δαυΐδ, η δεύτερη από τον Δαυΐδ μέχρι την εποχή που οι Ιουδαίοι μεταφέρθηκαν αιχμάλωτοι στην Βαβυλώνα και η τρίτη από την αιχμαλωσία αυτή μέχρι την Γέννηση του Χριστού. Με τον γενεαλογικό αυτό κατάλογο, ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, θέλει να δώσει έμφαση και στην ανθρώπινη φύση του Κυρίου μας. Γιατί εκτός από τέλειος Θεός, είναι και τέλειος άνθρωπος.
Στη συνέχεια ο ιερός Ευαγγελιστής μας παρουσιάζει το μεγάλο μυστήριο της Γέννησης του Κυρίου μας. Μας λέει ότι, όταν η Παρθένος Μαρία αρραβωνιάσθηκε τον Ιωσήφ, πριν ακόμη συγκατοικήσει στο σπίτι του, βρέθηκε έγκυος με την επενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Όταν όμως ο Ιωσήφ αντιλήφθηκε την εγκυμοσύνη της, ταράχθηκε πολύ. Αλλά επειδή ήταν ενάρετος άνθρωπος και δεν ήθελε να την διαπομπεύσει, σκέφθηκε να της δώσει μυστικά διαζύγιο. Καθώς λοιπόν βασανιζόταν από αυτούς τους φοβερούς λογισμούς, ένας άγγελος του Θεού του εμφανίσθηκε στο όνειρό του και του είπε να μη διστάσει να την παραλάβει στο σπίτι του και ότι το παιδί που θα γεννηθεί είναι με την επενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Επίσης του είπε, ότι θα του δώσει το όνομα «Ιησούς», το οποίο σημαίνει «Σωτήρ». Και θα δοθεί αυτό το όνομα γιατί Αυτός θα σώσει το λαό του τον Ισραήλ από τις αμαρτίες του.
Γιατί όμως ο άγγελος δίνει εντολή στον Ιωσήφ, να ονομάσει τον Υιό της Παρθένου Ιησού, δηλαδή Σωτήρα; Γιατί με το όνομα αυτό ο Θεός απεκάλυπτε το μεγάλο μυστήριο, που ήταν κρυμμένο μέσα στους αιώνες.  Και ποιο ήταν αυτό το μυστήριο; Ότι ο Κύριος δεν θα είναι επίγειος βασιλιάς, που θα λυτρώσει εθνικά και πολιτικά τον Ισραηλιτικό λαό, αλλά Σωτήρας που θα σώσει την ανθρωπότητα από τη σκλαβιά της αμαρτίας, του διαβόλου και της φθοράς. Σωτήρας που θα σηκώσει πάνω Του το βάρος των αμαρτιών της ανθρωπότητας και θα θυσιασθεί προσφέροντας τη ζωή Του για να λυτρώσει το ανθρώπινο γένος. Πως όμως θα μπορούσε να γίνει αυτό; Ποιος άνθρωπος θα μπορούσε να επιτελέσει ένα τόσο μεγάλο θεϊκό έργο; Ούτε οι Προφήτες και οι δίκαιοι της Παλαιάς Διαθήκης δεν μπόρεσαν να το καταφέρουν. Πως λοιπόν θα μπορούσε να το λυτρώσει ο Ιησούς;
Την απάντηση μας τη δίνει στη συνέχεια ο ιερός Ευαγγελιστής, ο οποίος τονίζει, ότι με την υπερφυσική σύλληψη της Παρθένου επαληθεύθηκε πλήρως αυτό που είπε ο Θεός με το στόμα του Προφήτη Ησαΐα πολλούς αιώνες πριν. «Ιδού η παρθένος εν γαστρί έξει και τέξεται υιόν, και καλέσουσι το όνομα αυτού Εμμανουήλ, ο εστι μεθερμηνευόμενον μεθ’ ημών ο Θεός» (ΜΑΤΘ. 1, 23). Δηλαδή, «Η Παρθένος θα μείνει έγκυος και θα γεννήσει υιό, και θα του δώσεις το όνομα Εμμανουήλ, που σημαίνει, ο Θεός είναι μαζί μας» (ΜΑΤΘ. 1, 23). Όταν λοιπόν ο Ιωσήφ σηκώθηκε από τον ύπνο του, έκανε όπως του είπε ο άγγελος του Κυρίου. Παρέλαβε τη μνηστή του στο σπίτι του. Και δεν ήλθε σε συζυγική σχέση μαζί της ποτέ. Και ήλθε η ευλογημένη στιγμή που η Παρθένος γέννησε τον πρώτο και μονάκριβο υιό της. Και ο Ιωσήφ Του έδωσε το όνομα «Ιησούς».
Για ποιο λόγο όμως ο Προφήτης Ησαΐας αναφέρει αντί για το όνομα «Ιησούς», το δεύτερο αυτό όνομα «Εμμανουήλ»; Γιατί με το όνομα αυτό μας αποκαλύπτεται συνεσκιασμένα, ότι ο Μεσσίας δεν θα είναι μόνο άνθρωπος. Θα είναι ο Ίδιος ο Θεός που θα γίνει άνθρωπος, θα αφήσει τη δόξα του ουρανού και θα κατεβεί στη γη μας. Η Ενανθρώπηση του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος, του Υιού και Λόγου του Θεού, είναι όντως ένα πολύ μεγάλο μυστήριο. Αν εμβαθύναμε ουσιαστικά στο μυστήριο αυτό, θα σιωπούσαμε, δεν θα μπορούσαμε να το χωρέσουμε στο νου μας. Αλλά και στην εποχή του Κυρίου μας κανείς δεν θα μπορούσε να διανοηθεί μια τέτοια αλήθεια. Ακόμη και οι μαθητές του Κυρίου επί τρία χρόνια δεν είχαν καταλάβει Ποιον είχαν ανάμεσά τους. Μετά την Πεντηκοστή το κατάλαβαν. Είχαν δίπλα τους τον Ίδιο τον Θεό και δεν το είχαν καταλάβει.
Αγαπητοί μου φίλοι, αν είχαμε κατανοήσει στην ουσία του το μεγάλος γεγονός της Ενανθρώπησης του Κυρίου, θα άλλαζε ολοκληρωτικά η ζωή μας. Θα αντιμετωπίζαμε διαφορετικά τα πάντα γύρω μας, τις δυσκολίες και τους πειρασμούς, τις αποτυχίες και τις επιτυχίες της ζωής. Θα αισθανόμασταν και θα ζούσαμε την παρουσία του Θεανθρώπου Κυρίου μας διαρκώς στη ζωή μας. Καθώς λοιπόν πλησιάζει η μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων, ας προσπαθήσουμε με την Χάρη του Θεού να αισθανθούμε το μεγάλο αυτό μυστήριο της Θείας Ενανθρώπησης. Ας το ζήσουμε εφέτος βαθύτερα και πιο πνευματικά. Ας το ζήσουμε αγιότερα. Με τη συναίσθηση ότι ο Εμμανουήλ, ο Θεάνθρωπος Κύριος, είναι μαζί μας. Και ο Κύριος θέλει να είναι μαζί μας, για να μας λυτρώσει, να μας μεταμορφώσει, να μας αγιάσει και να μας κάνει θεούς κατά χάριν.
Με αγάπη Χριστού,
π. Βασίλειος.



2 σχόλια:

  1. Εύχομαι καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα. Κωνσταντίνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΕ. ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΣΕΝΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή