Στο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα,
αγαπητοί μου φίλοι, βλέπουμε τον Κύριο να περπατά στην ακρογιαλιά της
Γαλιλαίας. Εκεί συναντά δύο αδελφούς, ψαράδες στο επάγγελμα, τον Σίμωνα και τον
Ανδρέα. Τα δύο αδέλφια έριχναν τα δίχτυα τους στη θάλασσα. Ο Κύριος τους καλεί
κοντά Του λέγοντάς τους: «Ακολουθήστε με και θα σας κάνω ψαράδες ανθρώπων»
(ΜΑΤΘ. 4, 19). Αφού προχωρά πιο πέρα ο Χριστός, βλέπει άλλους δύο ψαράδες, αδέλφια
και αυτοί, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο, να τακτοποιούν μαζί με τον πατέρα τους τα
δίχτυα τους. Τους καλεί και αυτούς να Τον ακολουθήσουν. Ο Κύριος επιλέγει τους
πρώτους Μαθητές Του. Μας κάνει ασφαλώς εντύπωση το ότι επιλέγει τέσσερις
ψαράδες, όμως δεν είναι τυχαίο. Ας δούμε λοιπόν γιατί ο Κύριος καλεί τους
απλοϊκούς αυτούς ανθρώπους στο Αποστολικό αξίωμα και τι σημασία έχει αυτό για
την Εκκλησία μας.
Ο Κύριος θα μπορούσε να επιλέξει για τη
συγκρότηση της Εκκλησίας Του και για τη διάδοση του Ευαγγελίου Του στην
οικουμένη, ανθρώπους με πληθώρα ικανοτήτων, επιτυχημένους κατά την κοσμική
αντίληψη, με επιρροή στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία, με κοσμική εξουσία, γνωστούς
ίσως στον πολύ λαό. Πόσο ευκολότερη θα φαινόταν η επιτυχία του έργου Του, αν
είχε ως συνεργάτες του πλούσιους βασιλιάδες, ρήτορες, φιλοσόφους, ή μορφωμένους θεολόγους της εποχής! Αντί γι’
αυτούς όμως ο Κύριος επιλέγει ανθρώπους άσημους, μικρούς στα μάτια των πολλών,
χωρίς κάποια κοσμική αξία. Επιλέγει τέσσερις ηλιοκαμένους ψαράδες! Σε αυτούς
αναθέτει τη μεγάλη αποστολή να αλιεύσουν ψυχές στη θάλασσα της οικουμένης. Σε
αυτούς εμπιστεύεται το καράβι της Εκκλησίας Του. Και γνωρίζει πολύ καλά ο
Χριστός τι θέλει να κάνει και πως θα ωφελήσει την ανθρωπότητα!
Διότι για τον Κύριο δεν έχουν τόση σημασία
οι ανθρώπινες ικανότητες, όσο το ταπεινό φρόνημα. «Ο Θεός υπερηφάνοις
αντιτάσσεται, ταπεινοίς δε δίδωσι χάριν» (ΙΑΚ. 4, 6). Οι ταπεινοί καθίστανται
δοχεία της Χάριτός Του· συνεργοί Του· σκεύη εκλεκτά στη διακονία της Εκκλησίας
Του, ακόμη κι αν δεν διαθέτουν κοσμικά χαρίσματα. Αντίθετα, όσοι δεν έχουν
ταπεινό φρόνημα, όσες ικανότητες κι αν διαθέτουν, ζημιώνουν τελικά το σώμα της
Εκκλησίας. Πόσα πρόσφερε, για παράδειγμα, ένας αγράμματος, αλλά ταπεινός
ασκητής, ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, στην εποχή μας! Και αντίθετα, πόσο
έβλαψε διαχρονικά το σώμα της Εκκλησίας ο μορφωμένος και ευφυής Άρειος! Όχι πως
αυτό είναι κανόνας. Υπάρχουν και Άγιοι μορφωμένοι. Η μόρφωσή τους όμως δεν
έγινε εμπόδιο στο να αποκτήσουν την αρετή της ταπεινοφροσύνης, στην οποία
ευαρεστείται ιδιαιτέρως ο Θεός!
Η επιλογή των ταπεινών αυτών ψαράδων από
τον Κύριο έχει πολύ μεγάλη σημασία για την Εκκλησία μας. Επιβεβαιώνει ότι η
δύναμή της δεν είναι ανθρώπινη, αλλά θεία. Δεν στηρίζεται στην επίγεια σοφία,
ούτε σε πεπερασμένες ικανότητες, αλλά στην Χάρη του Θεού και στον φωτισμό του
Αγίου Πνεύματος. Ο Κύριος επιλέγει τους κατά κόσμον άσημους για να τονίσει ότι
τα πάντα μέσα στην Εκκλησία δεν τα ενεργούν οι άνθρωποι, αλλά Εκείνος· ο
παντοδύναμος Θεός. Γι’ αυτό, με τη δύναμή Του, οι απλοϊκοί ψαράδες, που ο
κόσμος τους περιφρονούσε, νίκησαν αυτοκράτορες, αποστόμωσαν ρήτορες και
φιλοσόφους, καταντρόπιασαν τους ισχυρούς της γης. «Τα μωρά του κόσμου εξελέξατο
ο Θεός ίνα τους σοφούς καταισχύνη, και τα ασθενή του κόσμου εξελέξατο ο Θεός
ίνα καταισχύνη τα ισχυρά» (Α΄ ΚΟΡ. 1, 27), τονίζει ο Απόστολος Παύλος. Ο Θεός
τους διάλεξε για να ντροπιάσει τους σοφούς και ισχυρούς της γης.
Οι άγιοι Απόστολοι αυτά που έγραψαν, και
βρίσκονται συγκεντρωμένα στην Καινή Διαθήκη, είναι αποτέλεσμα του φωτισμού που
έλαβαν από το Άγιο Πνεύμα. Γι’ αυτό και το βιβλίο της Καινής Διαθήκης είναι το
πρώτο σε κυκλοφορία βιβλίο παγκοσμίως. Είναι ανώτερο από οποιοδήποτε σύγγραμμα
συνέταξαν οι σοφότεροι των ανθρώπων. Το κήρυγμα των αγίων Αποστόλων επί αιώνες
τώρα φωτίζει την οικουμένη. Δεν είναι μειονέκτημα το ότι το κήρυγμά τους δεν
είχε στοιχεία ανθρώπινης σοφίας. Αντίθετα είναι πολύ μεγάλο κόσμημα για την
ανθρωπότητα. Αποδεικνύει ότι η εξάπλωσή του ήταν θείο έργο, που είχε τις ρίζες
του στον ουρανό. Αυτό το θείο έργο διακόνησαν με όλη τους την ψυχή οι Απόστολοι
του Χριστού. Η Εκκλησία, την οποία με το κήρυγμά τους εδραίωσαν οι ταπεινοί
αυτοί ψαράδες, οδηγεί με ασφάλεια τους ανθρώπους στην αιώνια σωτηρία.
Αγαπητοί μου φίλοι, σε αυτή την
«Αποστολική» Εκκλησία ανήκουμε κι εμείς. Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η ίδια
Εκκλησία των αγίων Αποστόλων, την οποία συντηρεί και κατευθύνει ανά τους αιώνες
ο Θεός. Θεμέλιό της δεν είναι κάποιο πρόσωπο με παροδική δύναμη, αλλά ο
Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός, ο ζωντανός Θεός. Γι’ αυτό και όσο να προσπαθούν
κάποιοι ανά τους αιώνες να την πολεμούν δεν καταφέρνουν τελικά να την
καταστρέψουν. Και αυτό γίνεται γιατί στο τιμόνι της Εκκλησίας βρίσκεται ο Ίδιος
ο Θεάνθρωπος Κύριος! Πρέπει να δοξολογούμε τον Κύριο που μας έχει συμπεριλάβει
στους κόλπους της Εκκλησίας Του, να απολαμβάνουμε δε τη ζωοποιό Χάρη Του μέσα
σε αυτήν και δι’ αυτής να πορευόμαστε την οδό της σωτηρίας μας. Είναι μεγάλη
τιμή να ανήκουμε στην Εκκλησία του Χριστού, αλλά έχουμε και μεγάλη ευθύνη.
Με
αγάπη Χριστού,
π.
Βασίλειος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου